Het Kwade Als Het Goede Blijven Zien

By Developing One's Desires, Kabbalah Also Develops One's MindDe Zohar, Ki Tissa” Punt 16: “Al diegene die boos op je zijn zullen beschaamd en onteerd zijn.” De Schepper is bestemd om Israel goed te doen, zoals hij heeft gezegd via de profeten van de waarheid en waarvoor Israel groot lijden heeft doorstaan tijdens de verbanning. Ware het niet voor al het goede dat zij verwachtten te zien, zoals geschreven in de Thora, dan waren zij niet in staat geweest de verbanning te tolereren en vol te houden.

Dit betekent dat een mens een groter verlangen naar correctie ontwikkelt dat “Isra-el” (rechtstreeks naar de Schepper) wordt genoemd. Door te anticiperen op het goede en de overvloed dat later zal zijn. En bovendien groeit zijn verlangen nog sterker als hij een eerste verbinding bereikt met die goedheid.

Een persoon in onze wereld voelt zich er zeker van dat hij een toekomstige beloning zal ontvangen voor zijn lijden. Echter in de spiritualiteit is dit niet het geval. Daar ontvangt een persoon geen psychologische ontspanning door te denken dat het kwade zich in het goede zal veranderen. Iemand die Kabbalah studeert ziet dit anders. Als een persoon het pad van de waarheid bewandelt dan weet hij dat het kwade bestaat om hem te helpen het goede te bereiken. Hij ziet dat het kwade feitelijk in hem bestaat en hij zal dit moeten corrigeren of het eenvoudig doorstaan. Daarna voelt hij in plaats van het kwade het goede.

Een persoon verwacht geen gelukstreffer na een tegenvaller, hij weet dat de tegenvaller die hij ervaart de onthulling is van het kwade in hem, hetgeen dat hij moet onthullen om het te corrigeren. Op die manier bereikt hij de goedheid in hemzelf. Het is niet zo dat het lijden op de ene plek plaatsvindt en de beloning op een andere plek wordt gegeven of dat hij zich inzet op een plek en een beloning ontvangt op een andere. Eerder door het doorvoeren van een correctie transformeert hij de ” kwade neiging” naar de” goede neiging”- en dat is de beloning.

Daarom voelt een persoon vreugde als de “valsen worden onthuld” – omdat dit hem iets om aan te werken geeft en te corrigeren, Het is dankzij dit werk dat hij spiritualiteit bereikt, de Schepper, de eigenschap van het schenken. Alles gebeurt echter in dezelfde plek, het verlangen naar genot.

Spirituele Fusie

clip_image001In spiritualiteit, is “wederzijdse omvatting” een handeling die uitgevoerd wordt door een kracht die van de Schepper afkomstig is. Ook al stemmen onze eigenschappen zich op elkaar af, geschiedt de wederzijdse omvatting niet buiten ons om, aangezien het onmogelijk is om het op ons niveau uit te voeren. Ik kan niet twee eigenschappen nemen en ze samensmelten op een plaat op de tafel voor me. Ik moet ze verheffen naar de bron waar ze zich in één kunnen verenigen binnen de Schepper in. Ik kan aan hun wederzijdse omvatting daar werken.

Mijn verlangen om deze eigenschappen samen te voegen is hier in deze wereld. Echter om hun wederzijdse omvatting voor elkaar te krijgen, moet ik ze naar de wortel van een bepaalde gradatie verheffen (Keter) en ze verbinden met de plek waar ze als één geheel bestaan. Dit is geen materiële vereniging waar een aantal atomen zich in een molecuul verenigt en een massa creëren door middel van een chemische reactie. 

Bij een spirituele vereniging blijft er niets over van de linker en de rechterlijn. De middellijn is een volkomen nieuwe entiteit. Het bestaat niet gedeeltelijk uit de linkerlijn en gedeeltelijk uit de rechter. In plaats hiervan, produceert de wederzijdse inclusie een nieuwe eigenschap die voorbij gaat aan de eigenschappen waar het uit gemaakt is.

Het verlangen om te genieten (dat zich met het scherm verbindt) en het Weerspiegelde Licht (de intentie omwille schenking te werken) worden weergegeven als een verlangen beneden en een scherm boven (de intentie om te schenken), alsof de intentie en het verlangen apart bestaan. Ze worden weergegeven alsof ze twee verschillende bestanddelen zijn en niet één geheel.

Echter wordt deze uitleg alleen op deze manier weergegeven als we de terminologie van onze wereld gebruiken. In de spirituele wereld, worden de intentie en het verlangen gedwongen om volkomen onafscheidelijk te zijn, volkomen met elkaar verweven, en vermengd binnen elk ander. De intentie kan een verlangen volledig veranderen door het te gebruiken omwille van de schenking of omwille van het ontvangen.

Daarom is het werk dat we op de “derde dag” doen gelegen in het vermengen van de twee en het bouwen van één gemeenschappelijk lichaam. Elke persoon doet het innerlijke werk van het verenigen van zijn eigenschappen van de rechter en de linker kant in één geheel in de middellijn, waarbij hij zich als resultaat op de Schepper afstemt. De oorsprong van alle deze aan elkaar tegengestelde dingen is tenslotte in Hem gelegen, waar ze alle in eenheid bestaan. Dit is waarom er op de derde dag, voorafgaand aan het stijgen naar de Schepper, een spirituele eigenschap die tegenovergesteld is aan de Schepper er onthuld werd, wat de spirituele dood is van verlangens zoals Shachem.

Neem Deel Aan Het Zohar Congres 2010 Ongeacht Waar Je Bent

zohar100x100_previewIn het volgende interview, geef ik advies over hoe iedereen in de wereld het Zohar Congres 2010 kan steunen en er aan kan deelnemen. Het Congres zal in Tel Aviv, Israël gehouden worden van 22-24 februari.

Bekijk het interview (Engels) >>

Het Meest Bijzondere Boek Van Alle

clip_image001[4]De Zohar is de naam van het Licht dat uit het hoofd van Arich Anpin komt, wat de staat is van het einde van de correctie. De Zohar werd samengesteld door tien grote Kabbalisten die de tien hoofd Sefirot voorstellen, de complete HaVaYah. Dit is het originele Hoogste Systeem dat naar een bepaald niveau gedaald is, en dat Baal HaSulam later zelfs dichter bij ons gebracht heeft. Als gevolg, hebben we een connectie met de hoogste toestand. Dit alles was voor ons gedaan.

Talmud Eser Sefirot is een bijzonder boek. Echter werd het geschreven in een vorm die voor ons verstand zodanig afleidend is, dat we onze emoties er niet bij kunnen brengen. Misschien zullen we na het lezen van De Zohar, in de staat zijn om Talmud Eser Sefirot juist te lezen. De Zohar spreekt tot onze gevoelens en het Sulam Commentaar spreekt tot ons verstand. Samen verroeren ze ons in deze beide richtingen dat we het niet kunnen weerstaan.

De Zohar is een openbaring van het Hoogste Systeem waar je toegestaan wordt om de knoppen in te drukken die alles besturen. Ook al weet je niet welke knoppen je aan het indrukken bent, vertaalt het systeem ze in de juiste invloeden. De Hoogste Gradatie (of een Kabbalist) begrijpt wat je wilt. Hij geeft je niet waar je om vraagt, maar wat je écht nodig hebt. Hij handelt in de overeenstemming met je innerlijke behoefte. Om deze reden is Het Boek van Zohar het meest bijzondere boek van alle Kabbalah boeken.

Verbonden Met Een Gemeenschappelijke Koord Van Scheppers Liefde

connectDe Zohar, hoofdstuk “Shmini”, punt 8: “Al zij die zich bezighouden met de Thora, houden aan de Schepper vast en worden gekroond met de versieringen uit de Thora. Ze worden boven en beneden geliefd, en de Schepper geeft ze Zijn rechterhand, genade. Dit geldt zelfs meer voor hen die zich ’s nachts aan de Thora toewijden, aangezien zij vast hebben gesteld dat ze deelnemen aan de Goddelijkheid en zich met elkaar verenigen. En als de ochtend komt, versiert de Schepper ze met één enkele draad van gratie, zodat zij tussen de hogen en tussen de lagen zouden zijn. Er is geen tijd in de spiritualiteit. Daarom hebben “dag en nacht” betrekking op de innerlijke houding van een persoon ten aanzien van zijn toestand.

Als iemands verlangens nog steeds ongecorrigeerd en egoïstisch zijn, met de intentie “omwille van mezelf” dan voelt hij dat hij zich in de duisternis bevindt, in de staat van de nacht. Hij kan niet schenken en interpreteert dit als de duisternis van de nacht. Echter als hij wel kan schenken, beschouwt hij het onmiddellijk als de nacht aangezien deze toestand hem verlicht.

Deze toestanden zijn niet afhankelijk van hoe goed of slecht men zich voelt, ofwel op de manier waarop we gewend zijn om egoïstisch te zeggen dat de hele wereld “donker” is als wij ons slecht voelen. In de spirituele wereld, wordt het vermogen om te schenken de dag of het Licht genoemd, en het onvermogen is de nacht.

Sommige mensen streven ernaar om de Thora tijdens de nacht te lezen, in de toestand van duisternis. Met andere woorden, ze willen zichzelf corrigeren terwijl ze zich in de duisternis bevinden, aangezien er overdag geen correctie bestaat. Gedurende de dag verricht men alleen een handeling met een verlangen dat ’s nachts gecorrigeerd was.

Er staat geschreven dat de Thora uit 613 “do’s” (correcties) bestaat en 613 “don’t’s” (toestanden van vervuld zijn door het Licht omwille van de schenking). Correcties vinden in het bijzonder plaats ’s nachts, gedurende de verhulling. In de tussentijd geschiedt het ontvangen van het Licht omwille van de schenking overdag, omdat men dan dit vermogen verkrijgt.

De Schepper helpt de zielen die al dit werk proberen te verrichten, om zich te verenigen door ze alle aan elkaar te binden door één gemeenschappelijke koord. Als elke ziel zich met de andere zielen verenigt, verkrijgt het de gemeenschappelijke grote Kli, en is daarom in staat om te stijgen.

De stijging van de ene gradatie naar de andere is alleen afhankelijk van de mate van de verbinding tussen de zielen, welke vergroot wordt door voortdurend zich te verbinden binnen een steeds groter verlangen of Kli. De Schepper verenigt hen die zulke correcties ’s nachts uitvoeren en deze spirituele handelingen overdag voortzetten. Dan, staat Hij ze toe te stijgen, wegens hun eenheid.

Het Eerste Stadium Van Het Spirituele Pad

mutual.jpgEen persoon moet heel veel moeite doen om aan te tonen dat hij een zondaar is. Hij zal met heel zij hart moeten wensen om te stijgen, uit te reiken naar onzelfzuchtig schenken en liefde, want dan alleen kan hij onthullen dat hij het compleet tegenovergestelde van deze kwaliteit is.

In het eerste stadium van het spirituele pad, de voorbereidende fase, ligt ons werk erin onze ware aard te onthullen. Dit wordt het onthullen van de fouten en de transgressies (Shgagot en Zdonot) genoemd. Vanaf het moment dat een persoon zich aanpast aan de groep en zijn werk op de juiste manier doet, de anderen lief wil hebben en zich met hen wil verenigen in een wederzijdse garantie, zal hij onmiddellijk onthullen dat hij geen spiritualiteit wenst, geen schenking en geen liefhebben van zijn vrienden. In plaats daarvan zal hij iedereen verwaarlozen en haten.

Dat komt omdat een kwaliteit wordt onthuld door de oppositie ervan waar te nemen, wat in feite de onthulling van de waarheid is. Totdat een persoon al zijn fouten en transgressies heeft onthuld zal hij niet de Machsom overgaan.

De Machsom overgaan betekent dat ik het kwade in mij heb onthuld en dat nu het Corrigerende Licht ons kan verenigen en we gelijk aan de Schepper kunnen worden. Dan zal het Hoogste Licht een gemeenschappelijk verlangen in ons brengen in plaats van vele verschillende verlangens en dit gehele systeem zal ons verenigen tot EEN.- Echad. Het Licht is het stadium van onze vereniging. Het geeft ons plezier en een impressie die we Licht noemen, waar Licht een waarneming is in het verlangen van diegene die vereniging en liefde hebben bereikt. Daarom wordt Hij de Schepper genoemd, hetgeen “Kom en Zie” betekent (Bo-Re) Het bereiken van de kwaliteit van het Schenken binnen het verlangen wordt het Licht en de Schepper genoemd.

Daarom moeten we ons verenigen om de spirituele wereld te betreden, maar eerst moeten we de onderlinge haat onthullen. We moeten voelen hoe zeer we een hekel aan elkaar hebben en altijd ons eigen gedrag goed praten ten opzichte van anderen. Als we de haat onthullen dan beseffen we dat we dit niet kunnen uitstaan omdat we juist elkaar willen liefhebben met al onze tekortkomingen. We willen hen liefhebben ondanks dat ze ons haten.

Precies op dat moment dat we onthullen dat we in haat verkeren en niet in staat zijn er iets aan te veranderen. Door de ander te haten, haat ik ook mijzelf. Dit is ons meest innerlijke fundament en we hebben een groot Licht nodig om dit te onthullen. Deze haat wordt de Berg Sinai genoemd (de berg van haat) en precies daar vindt het schenken van de Thora plaats.

We Storten Onszelf In De Kerker

Does Charity Really Help AnyoneDe Zohar, Hoofdstuk “Miketz” Punt 34: “Jozef was verdrietig”, verdrietig in geest en verdrietig in zijn hart, omdat hij er gevangen was. Omdat Farao naar hem had gevraagd, staat er geschreven, “En zij brachten hem met haast “dit betekent dat hij hem geruststelde en hem antwoordde met vreugdvolle woorden, woorden die het hart verrukken, omdat hij verdrietig was geworden omdat hij in de kerker verbleef. Eerst viel hij in de kerker maar vanuit de kerker rees hij later naar grootsheid.

Het lijkt alsof het verhaal van Jozef over materiële dingen gaat en de veranderingen die zij ondergaan. Jozef valt in de val en rijst daarna naar grootsheid. We zien een woestijn, een Farao, de ministers van de Farao, een gevangenis, etc.

Feitelijk is het jozef zelf die beslist hoe hij de realiteit wil zien. Jozef beslist zelf of het een gevangenis is of het paleis van de koning waarin hij belandt. Hij beslist of het dag is of nacht. Hij neemt iedere omstandigheid waar naar gelang zijn niveau van onthulling van de Schepper, de gedachten over zijn verbinding met de Schepper en zijn gedachten over de situatie waarin hij zich bevindt.

In werkelijkheid bevinden we ons altijd in een staat van oneindige vervulling. Maar onze ongecorrigeerde waarneming toont ons beelden die van begin af aan ongecorrigeerd zijn. De scènes die we zien zijn beelden van onze houding en oordeel ten opzichte van de Schepper en de manier waarop hij ons regeert. De situatie waarin we ons bevinden is in feite onze evaluatie van de manier waarop de Schepper zich tot ons verhoudt. Daarom zijn we zelf degene die onze omstandigheden creëren.

We Kunnen Het Paradijs Zien In Plaats Van De Hel

playingWe zullen het verlangen van de Schepper moeten vervullen juist wanneer we in duisternis verblijven. Dit kunnen we realiseren voor Hem, het is de meest gewilde en hoogst waardige staat omdat er geen tijd bestaat in spiritualiteit noch vinden er veranderingen plaats in de hoedanigheid.

Het is de mens zelf die zijn houding verandert en als resultaat daarvan ziet hij het Paradijs in plaats van de Hel. Hij kan een stijging zien in plaats van een daling en Licht in plaats van duisternis. Iemands houding is het enige subjectieve dat verandert.

Er zijn geen veranderingen in de staat van zijn die de Schepper voor ons heeft voorbereid; het is definitief. We hoeven er enkel mee overeen te stemmen, steeds meer en klaar te zijn om het in liefde en dankbaarheid te accepteren, om het te zien als de meeste verheven en gewilde staat van zijn. Dan willen we niets anders meer. Als resultaat zal onze instemming, liefde, begrip en devotie aan het plan van de Schepper zich verbreden en groeien.

De Schepper wil dat wij ontdekken dat alles alleen afhangt van onze houding ten opzichte van de onveranderlijke staat waarin we ons reeds bevinden. In deze realiteit verandert er niets anders dan onze houding.

Voortgaan Van De Takken Naar De Spirituele Wortels

clip_image001Alle “heilige” boeken beschrijven het spirituele werk dat plaatsvindt in de verschillende delen van Malchut op verscheidene niveaus en in verscheidene onderlinge combinaties.

Een persoon zal deze fenomenen in zichzelf moeten onthullen. Dan weet hij hoe zij heten zelfs zonder erover te lezen in een boek. Dan weet hij wat Esau is, David, de namen van de verschillende engelen en zo voort. Hij zal al deze processen in zijn ziel leren. Dit zijn de processen die worden beschreven in de heilige boeken; ze gaan allemaal over schenken en liefde. Deze kwaliteiten worden “heiligheid” genoemd.

Als een mens dit bereikt dan wordt het zijn leven, zijn gehele innerlijke wereld waarin hij woont. Dan begrijpt hij de reden van de Kabbalisten om dit spirituele systeem aan ons te onthullen middels de “heilige” boeken. Het is bedoeld om ons te helpen integreren in dit systeem door middel van de tekst. Zelfs als we de woorden niet begrijpen en we kunnen de spirituele wortels erachter onderscheiden (omdat alle woorden in deze boeken verwijzen naar hun spirituele wortels) maakt het niets uit. Het belangrijkste is onze “kinderlijke” inzet om het te willen begrijpen. Dit is voor het Licht voldoende om ons te beïnvloeden en ons te laten groeien. Het Licht betreedt onze ziel en corrigeert de kwaliteiten waarnaar de woorden verwijzen.

Laat De Glans Van De Shehina Ontwaken

The Soul Is the Property of Bestowal, and Until We Develop It, We Remain AnimalsAls we de Zohar lezen moeten we ernaar streven om ons als een man met een hart te voelen om gelijk te zijn aan het Hoogste Licht omdat we ernaar verlangen de invloed van het Licht over ons aan te roepen. De grote Kabbalist Moshe Cordovero (de Ramak, 15e eeuw) schrijft hier over in zijn boek Ohr Yakar:

“Als we de Zohar bestuderen laten we de kracht van de zielen van de rechtvaardige mannen ontwaken en vernieuwen het Licht dat onthuld werd ten tijde van de samenstelling van het boek. Dus schijnt de Shehina – de verzameling van alle zielen- en verlicht ons met dit Licht. En iedereen die dit boek bestudeerde keert terug en ontwaken het Licht waarmee Rabbi Shimon Bar Yochai en zijn vrienden het destijds hebben onthuld…..”

Daarom verwachten wij dat het Licht dat werd onthuld aan de auteurs van de Zohar ons ook zal beïnvloeden via alle systemen die zij hebben verzameld na de breuk. Zij bereiden deze systemen voor ons voor om door het gecorrigeerde systeem te kunnen worden beïnvloed vanuit de Oneindige Wereld zelf.

Deze grote Kabbalisten handelden naar ons toe op dezelfde wijze als wij in deze wereld handelen naar onze kinderen, met de wens hen een goede erfenis na te laten. Daarom hebben zij het gecorrigeerde systeem voor ons voorbereid, zo ook de Kabbalistische boeken en ander “studie materiaal”. Ze hebben ons ook advies nagelaten hoe een Kabbalistische groep op te bouwen en welke statuten er zouden moeten zijn.

Alles dat ons te doen staat is ons er aan te houden als kleine kinderen met al onze mogelijkheden. Dan zal het systeem dat zij voor ons hebben voorbereid zijn werk kunnen doen.