Je Kunt Je Weg Naar De Spiritualiteit Toe Niet Afspieken

cheatAls we iets binnen onszelf niet op tijd corrigeren, dan blijven we deze “staart” achter ons aan sleuren. Deze staart compliceert ons leven dan, net als en zware last die we rond blijven dragen. Wat heeft bijvoorbeeld een pas geboren baby gedaan om plotseling zoveel problemen en lijden in deze wereld te krijgen? De kwestie is, dat de baby deze wereld in komt met alle “bagage” uit het verleden, en alle dingen waar hij door is geweest en niet gecorrigeerd heeft in de vorige levens. Dit alles wordt aan ons onthuld, omdat we het op een bepaald punt zullen moeten corrigeren. Het is onmogelijk om wat dan ook “over te slaan”.

Neem bijvoorbeeld dat ik in de eerste klas een slechte leerling was, en nu de tweede klas in ga, ook al begrijp ik de helft van de dingen die er geleerd worden niet, omdat ik de stof uit de eerste klas gemist heb. De leraar zegt tegen me: “Je moet alles wat je gemist hebt inhalen. Ga snel en herstel het. Je moet het doen, aangezien je anders niet klaar zal zijn voor de tweede klas.” Maar hoe kun je weten wat je in de eerste klas gemist hebt?

Dit wordt nu aan je onthuld. Maar hoe kun je weten wat er met je in de vorige levens gebeurd is, als je niet eens weet of de dingen die je gister overkwamen goed of slecht voor je waren. Je kunt niet eens het huidige moment goed beoordelen. Toch, als je niet goed oplet in het huidige moment en niet in staat bent om te onderscheiden en je houding te corrigeren om te zien “Dat er geen behalve Hij is” en dat “Hij goed is en goed doet”, wat wil zeggen dat je niet in staat bent om op de middellijn te blijven, welke de lijn is, waar langs men stijgt, zul je dit later moeten corrigeren.

Denk niet dat je van Boven af een “vrijstelling” zult ontvangen voor alles wat je niet gedaan hebt. Je zult niet op die manier kunnen stijgen, omdat alle niveaus met elkaar verbonden zijn door middel van een keten van oorzaak en gevolg. Hoe kun je dus de niveaus die voor je liggen dus voorspellen als je niet begrepen hebt wat er op de vorige niveaus gebeurd is?

In onze wereld voelen we simpelweg niet hoe absoluut onderling verbonden en vastgesteld het systeem is. Maar in de spirituele wereld, bestaat er geen twijfel hier over omdat het systeem door het Licht geschapen werd, dat de wens om te genieten binnen ging en het groter maakte, waarbij een heel universum uit één punt ontstond.

Het Machsom Is Het Kritieke Punt In Het Leven

money5Het Machsom is de grens waar ik de kracht van de schenking ontvang. Dit is precies wat ik wil verwerven – eenheid onder ons en de kracht van wederzijdse schenking. Het moment dat we hierin slagen, zal het betekenen dat we het Machsom over zijn gegaan.

Hoe kan ik me deze gemeenschappelijke Kli voorstellen, ons spirituele vat? Laten we zeggen dat elk van ons komt met één glas water en het in een groot emmer gooit. Dan zal het onmogelijk zijn om te onderscheiden welk deel van jou is en welk deel van mij, en welk deel van iemand anders. Dit wordt genoemd eenheid en wederzijds omvatten van de verlangens, wat doorgaat totdat we een bepaald volume verwerven of mate genoemd “Se’a”, waarin we het leven beginnen te voelen.

Het is gelijk aan hoe er een verschil is tussen een aquarium en een groot water reservoir, daar waar voorbij aan een bepaald punt het waterreservoir een eigen leven gaat leiden, daar waar een aquarium kunstmatig ondergehouden moet worden. Iemand moet de vissen voeren, zuurstof aanvoeren en het aquarium schoonmaken. Maar als het water reservoir een bepaalde grootte bereikt, begint het zelfvoorzienend te worden. Je hoeft het niet langer te voorzien van voedsel en zuurstof, het begint op een natuurlijke manier te leven; zelf.

Deze grens is het kritieke punt; eronder gaan dingen dood, en er boven komen dingen tot leven. “Se’a” is de grens die ik bereik als ik van beneden naar boven toe stijg; als ik eenmaal een bepaalde mate aan inspanningen heb geleverd, ga ik de grens over en ga ik een stadium binnen waar het leven zichzelf gaat ondersteunen. Dit is precies hoe we onze verlangens moeten verenigen.

Als we een dood meer of een dood lichaam tot leven willen wekken, moeten we zowel kwalitatief als kwantitatief extra inspanningen leveren, totdat we erin slagen om het opnieuw te doen herleven.

De Meest Unieke Gebeurtenis In De Geschiedenis Is Slechts Over Een Paar Dagen

zohar100x65_previewEr zijn slechts nog een paar dagen over tot het Zohar Congres 2010, maar iedereen heeft nog steeds tijd om zich te registeren en om naar het Congres te komen. Dit zal een volkomen unieke gebeurtenis zijn, omdat het de eerste keer zal zijn dat zoveel mensen bij elkaar komen om het Boek van Zohar samen te bestuderen, met het doel om de invloed van het Corrigerende Licht naar zich toe te trekken.

Niets vergelijkbaars heeft ooit in de geschiedenis plaats gevonden. De Zohar werd alleen bestudeerd door kleine groepen mensen, die zich voor iedereen verborgen hielden zodat niemand er achter zou komen – zelfs hun familie. We moeten begrijpen wat voor een bijzonder cadeau we mogen ontvangen. Elke persoon die de mogelijkheid heeft om aan deze gebeurtenis deel te nemen is bijzonder gelukkig omdat het een uitzonderlijke beloning met zich mee brengt.

Hoeveel Jaar Studie Is Eén Congres Waard?

yearsofstudyEen vraag die ik heb ontvangen: Als u het grote Kabbalistische Congres in februari, dat over Het Boek van Zohar gaat, zou moeten wegen, hoeveel jaar studie kan het vervangen op de spirituele schaal?

Mijn Antwoord: Dit zal ik pas na het Congres kunnen beantwoorden, als ik het kan evalueren. Op dit moment weet ik het niet. Alles is van jou afhankelijk, van hoeveel iedereen zich met elkaar verbindt en de kracht van onze eenheid. De kracht van ons verlangen om ons te verenigen met elkaar, zal iedereens verlangen om boven zijn egoïsme uit te stijgen definiëren. Onze correctie zal hiervan afhankelijk zijn. Er zijn van Boven geen begrenzingen. Alle begrenzingen komen bij ons vandaan.

De Zohar Geeft Ons De Kracht

strengthEen vraag die ik heb gekregen: Sinds ik de Zohar ben begonnen te bestuderen, voel ik me sterker dan ooit. Kan het zo zijn dat De Zohar me de kracht geeft?

Mijn Antwoord: De Zohar geeft je de kracht, het zelfvertrouwen, en het gevoel dat je bij het juiste studieproces betrokken bent. Bovendien komen de veranderingen snel als je De Zohar bestudeert.

Het geeft je een ander innerlijk fundament. Je begint een verbinding te voelen met iets groots, verheven, boven onze wereld. De Zohar geeft je dit gevoel, en dit is de waarheid in de kwestie.

Daarom moeten we niet alleen zoveel mogelijk proberen om De Zohar te lezen, maar ook de tekst binnen onszelf in te onderscheiden.

Wat Is “Zonde” En Wat Is Een Vrouwenzonde?

connectEen vraag die ik ontving: Wat is “zonde” vanuit het perspectief van Kabbalah?

Mijn Antwoord: Een zonde is de scheiding van de Schepper ongeacht iemands spiritueel niveau. Het kan zijn dat hij door 99% van de spirituele ladder is gegaan of alleen maar 1%, het maakt niet uit hoe sterk zijn verbinding met de Schepper is, als hij deze verbinding breekt dan wordt dit gezien als een zonde. Hij valt dan in ontvangst in plaats van geven, waar geven gelijk staat aan verbinding.

Er zijn verschillende niveaus van zonde. De kleinste zonde is wanneer een persoon gescheiden is van de Schepper maar hij verliest nog niet zijn verbinding of gelijkheid met de Schepper. Een grotere zonde is wanneer de Schepper verdwijnt; dit betekent dat de kwaliteiten van een persoon tegenovergesteld zijn van de Schepper. Maar de grootste zonde van allen is, wanneer een persoon tegenover de Schepper staat en zich verbindt met de Farao (egoïsme) door zijn haat voor de Schepper. Er zijn dus verschillende niveaus van zonde, van eenvoudige afstand tot totale tegengesteldheid.

Het tegendeel van zonde is “gebod”- verbinding, bereiking, nabijheid Het heeft ook verschillende niveaus, net zoals de drie fasen van conceptie, voeding en volwassenheid, welke de niveaus van bereiking zijn. Beide zondes (scheiding) en gebod (nabijheid) kunnen alleen plaatsvinden en ervaren worden in een groep, omdat de groep de verbinding van verlangens of zielen zijn. En door hen zullen deze kwaliteiten gevoeld worden in de relatie naar de Schepper toe. Alle goed en kwaad wordt gemeten binnen een persoon’s verbinding met de omgeving en de enige manier om altijd de verbinding en liefde te versterken en bewaren.

Een vrouwelijke zonde is te denken dat er geen verschillen zijn tussen het spirituele werk van mannen en vrouwen en het idee hebben dat alles compleet gelijk moet zijn, tot het wissen van alle verschillen en grenzen toe. Mijn advies is; probeer het innerlijk gevoel van verbinding voor andere vrouwen in Bnei Baruch te ontwikkelen, tot het punt dat je van ze gaat houden. Kijk of je dit aan kan: om de mannen te helpen en bij te staan, omdat zij in staat zijn om de verbinding van zielen te bereiken.

De Middelste Lijn Vinden Is Onze Grootste Taak

chronology.jpgAls je minder geeft dan je aan kunt, dan is het niet geven. Dit is hoe de middelste lijn gebouwd is. Het kan niet ontstaan tenzij er een nauwkeurige handeling van maximaal geven is.

De middelste lijn bestaat in eerste instantie niet en we weten zijn grootte niet, maar het vormt de volledige “mens” in ons. We moeten deze mens ontwikkelen zodat hij gelijk is aan de Schepper. Dus, hoe ontwikkelen we de middelste lijn naar de Scheppers beeld, als het bestaat uit twee krachten, vrouw en man, links en rechts? We weten niet wat deze verbinding is of welke vorm dit wezen, genaamd “mens ” moet hebben. Wanneer hij geboren is wordt hij onze “zelf” genoemd. Maar voordat dit gebeurde, lijkt het alsof we nooit hebben bestaan.

We kunnen dit van te voren niet weten omdat we de Schepper niet zien. Wanneer we dit werk afmaken en precies “Ten Sefirot” ontwikkelen, liever dan negen of elf, dan zal het resultaat de Schepper genoemd worden – “Kom en Kijk” (Bo-Re). We zullen onszelf en de Schepper onthullen omdat een persoon niet onthuld kan worden zonder de Schepper en de Schepper – zonder mens; ze kunnen alleen samen bestaan.

We hebben geen enkel voorbeeld of voorstelling wat de middelste lijn is. We moeten ernaar zoeken en hier om vragen om de voorbeelden en de verbinding te vinden. Dit is hoe we het het spel dat de Schepper met ons speelt beginnen te zien en door het wakker maken van verschillende gevoelens in ons; dit is Zijn manier om ons hints te geven en ons te helpen met het vinden van de middelste lijn.

Anders zijn wij niet in staat om het te begrijpen; we kunnen alleen de middelste lijn vinden door hier naar te zoeken en proberen het ons voor te stellen als we in duisternis zijn. Dit is de gehele kunst en werk voor de opbouw van het “Tempel” – de uiting van de Scheppers afbeelding op alle niveaus van ons verlangen: de stil, vegetatief, dierlijk en menselijk.

Obstakels Zijn Een Kans Om Een Inspanning Te Leveren

clip_image001We moeten voortdurend proberen om binnen ons in, de eigenschappen te vinden die in het Boek van Zohar beschreven zijn. Indien de persoon dit niet doet, voelt men ook geen innerlijk gevecht dat binnen hem in woedt.

Des te meer we ons de eigenschappen die in De Zohar beschreven staan, binnen ons in proberen voor te stellen (zoals de Schepper, de verdorvene, de rechtvaardige, degenen die boete doen en zij die dat niet doen) des te meer we in de materiële zaken verzaken, die ons verwarren. En dit zal ons op zijn beurt een kans geven om een nog grotere inspanning te leveren.

Als we onszelf niet dwingen om deze eigenschappen binnen onszelf te onderscheiden, en in plaats hiervan eenvoudigweg kalm naar de tekst luisteren, zonder wat dan ook in onszelf te zoeken, zullen de obstakels ook minimaal en vaag zijn. Dit zal dan een volkomen andere kwaliteit van de inspanning opleveren.

Openbaring Vindt Plaats Door Een Grote Wolk Twijfel

clip_image001Als we onze verlangens verenigen om te Zohar te openbaren dan draagt ieder persoon zijn tekortkomingen bij, zijn unieke werk van geest en hart en zijn pogingen om zich aan de woorden vast te houden om door middel ervan het doel te bereiken. Ieder persoon heeft zijn eigen ideeën wat spiritualiteit is en hoe de kwaliteiten waarover we lezen, bijvoorbeeld Aaron, de stier, de gemengde menigte, Mozes en anderen zijn verbonden in hemzelf.

Ieder persoon verbeeldt deze artikelen vanaf de wortel van zijn ziel, visualiseert ze in verscheidene vervormde vormen. Het is prima dat deze zijn vervormd omdat “Het voordeel van het Licht wordt geopenbaard vanuit duisternis”. Iedere persoon voegt zijn eigen kleine misinterpretatie toe van het grote gemeenschappelijke verwarde verlangen.

Dit resulteert in een enorme bal van verwarring, zoals een kluwen samengesteld uit iets onduidelijks en onbekends. Het bestaat uit alle teleurstellingen, tekortkomingen en verlangens en ze verenigen zich allemaal samen in deze bal omdat we door onze zoektocht ernaar verlangen ons te verenigen en de Schepper in onszelf te openbaren. Als resultaat daarvan stijgt er een gebed (MAN) welk het totaal is van al onze twijfels, verwarring en impressies die we voelen als we de Zohar bestuderen, terwijl de Zohar één is voor ons allen.

We verlangen ernaar al onze aspiraties samen te voegen, dit betekent dat we ons om de berg Sinai verzamelen (de berg van de haat) we begrijpen echter niet wat er gebeurt. Daarom construeren we een Gouden Kalf en begaan allerlei andere overtredingen terwijl Mozes de berg beklimt.

Maar als dan het Omgevende Licht naar ons komt en ons gemeenschappelijke verlangen (Kli) verlicht, de Kli die bestaat uit al onze verwarring en twijfels. Dan verlicht het de duisternis, de staat van het niet in staat zijn te onderscheiden waar dit beeld zich in onszelf bevindt en hoe we met de anderen zijn verbonden. Het Omgevende Licht komt tot ons door de grote wolk van twijfel die we gezamenlijk creëren; het is door deze wolk dat het Licht ieder persoon beïnvloedt. Door dit filter heen brengt het Licht ieder van ons de verlangens, de tekortkomingen en de kwaliteiten van anderen zowel als de kwaliteiten van het Licht zelf. Dit zorgt voor openbaring.

Het Licht zelf heeft geen vorm. Als je ernaar verlangt je met anderen en de Zohar te verenigen, als je er niets van begrijpt en verward bent maar je ernaar streeft deel te zijn van het grote, gemeenschappelijke verlangen dan brengt het Licht je een indruk van deze vormen. Het onthult de juiste verbinding tussen ons en geeft je de juiste structuur waarin je met iedereen bent verbonden. Dan begin je de kwaliteiten die de Zohar beschrijft te begrijpen.

Deze kwaliteiten bestaan in niemand van ons. Ik heb geen Aaron of Gouden Kalf in mij; deze kwaliteiten komen enkel tot uitdrukking in verbinding met anderen – Afhankelijk of ik “voor” hen of “tegen” hen ben. Ze kunnen niet bestaan in een afzonderlijk persoon. De onzuivere kracht en de heiligheid die worden beschreven betekenen “tegen vereniging” of “voor vereniging”. Daarom brengt het Omgevende Licht, afhankelijk van je inzet, oftewel vereniging of het tegenovergestelde van vereniging. Het gebeurd echter op een duidelijke, bewuste manier. Alles wordt afgewogen in relatie tot deze vereniging omdat het enige dat wij hoeven corrigeren het gebroken vat van de gemeenschappelijke ziel is.

Daarom kan een enkel individu zich niets voorstellen bij hetgeen de Zohar beschrijft. Het gebed stijgt en het Licht daalt neer, alleen door onze gezamenlijke wolk van twijfel en verwarring.

Doe Wat Je Maar Wilt, Maar Ga Niet Weg!

clip_image001Een vraag die ik ontving: Gedurende een Zohar les heb ik het gevoel dat ik van de ene kant naar de andere wordt geslingerd al op een boot in een storm. Soms voel ik me goed en andere keren ben ik bang. Is dit goed voor mij of juist het tegenovergestelde?

Mijn Antwoord: We moeten begrijpen dat er geen verband is tussen hetgeen we lezen, hetgeen we voelen en hetgeen er zich in ons innerlijk afspeelt. Gedurende de les doet de Zohar zijn werk alsof we op knoppen drukken op een apparaat waar we de werking niet van begrijpen. Het is op dezelfde manier zoals bijvoorbeeld een kind dat een mobiele telefoon uit zijn vaders broekzak haalt, met de knopjes speelt en per ongeluk iemand belt of een bericht stuurt. Als we de Zohar lezen drukken we op knopjes zonder te begrijpen welke krachten we bewegen. Daarom zijn de door ons gevoelde reacties in het geheel niet verbonden met de initiële handelingen.

We denken misschien aan onze vrienden, de hele wereld en de Schepper in liefde en plotseling worden we geplaagd door een tegenovergestelde gedachte en vragen ons af: “Waarom doe ik überhaupt moeite?” Of misschien is het omgekeerd, we geven de Schepper, de groep, onszelf de schuld en plotseling ervaren we iets goeds waarvan we niet vinden dat we dat verdienen.

De Zohar spreekt tegen ons als een ouder tegen zijn kind zou spreken die nog niet begrijpt wat er wordt gezegd. De ouder weet alles over de baby maar de baby weet helemaal niets over de ouder. In spiritualiteit bevinden we ons op het niveau van een kind. Daarom moeten we geen conclusies trekken die gebaseerd zijn op onze zintuiglijke gewaarwordingen omdat deze niet op de juiste manier zijn verbonden.

Misschien denken we wel dat alles een chaos is voelen problemen en verwarring, terwijl in werkelijkheid alles perfect wordt gearrangeerd. We moeten opmerkzaam zijn dat we ongeacht wat er gebeurt we onze studie voortzetten totdat de oplevering komt. We worden geadviseerd om te voorkomen dat we ons zorgen maken over iets dat zou kunnen gebeuren langs onze weg, en er staat geschreven, “Doe wat je wilt maar ga niet weg!”

We hebben een bepaalde mate vasthoudendheid nodig, devotie en geduld op ons spirituele pad. Baal HaSulam schrijft in de “Voorbereiding op de studie van de tien Sefirot” dat “Alleen de helden die echt geduld bezitten het aankunnen om de berg te beklimmen en het paleis van de Koning te betreden.” Dus moeten we de Zohar toestaan ons te beïnvloeden door middel van het Omgevende Licht.