De Drie Onderdelen Van Onze Spirituele Ontwikkeling

threeparts1. De leraar of instructeur die me in de richting van het doel wijst, en de stadia uitlegt die naar het verwerven ervan leiden.

2. De boeken (authentieke bronnen) zijn de bronnen van het Omringende Licht dat me corrigeert, en in een mindere mate een bron van kennis en voorbeelden.

3. De groep of de omgeving buit mijn gevoel van afgunst (Kinat Safrim) en jaloezie uit om mijn streven om de eigenschap van schenking te verwerven ondanks het egoïstische verlangen om te ontvangen, dat me domineert.

Spiritualiteit Kan Niet Door Het Verstand Verworven Worden

discoverDe Zohar: De Verlichting van het hoofd van het Partzuf Atik van de Wereld van Atzilut, genoemd “het onbereikbare hoofd” is Oneindigheid. Het is de bron van de kleine en grote staten van de drie hoofden (systemen van bestuur) van Arich Anpin genoemd Keter, Mocha de-Ovira (het hersenmembraan) en Mocha Stima (de verborgen geest), wat de Yud Hey Vav van Zeir Anpin zelf is.

Het Boek van Zohar bestaat uit verschillende delen. Sommige van deze gebruiken droge taal van Kabbalah, terwijl andere levendiger, meer vertellende taal van de Bijbel of legendes nuttigen. Echter moeten we geen aandacht schenken aan de woorden zelf. Het kan me niet schelen welke woorden ik hoor, alle Kabbalisten nuttigden woorden van deze wereld, maar wat belangrijk voor ons is, is om een innerlijk antwoord te krijgen, een bepaald gevoel in plaats van de woorden. Het woord zelf is niet verbonden aan dat gevoel.

Baal HaSulam schrijft in punt 155 van de “Introductie tot Talmud Eser Sefirot” dat we het Omringende Licht aantrekken do0r een groot verlangen en streven om dat wat we bestuderen te begrijpen, waar hij met “begrip”, geïnspireerd zijn bedoelt, een indruk ontvangen en zich ergens mee verbinden. Er staat geschreven “En Adam kende Hava”, wat betekent dat zij een innerlijke verbinding kregen. Kennis spelt hier geen rol; alleen het verlangen.

In plaats van het horen van de woorden, moeten we wensen te weten wat er binnen ons gebeurt. Dan zullen we ons op het belangrijkste richten. De spirituele wereld kan niet via het verstand verworven worden. Je hebt nieuwe vaten an waarneming nodig, nieuwe gevoelens (Kelim) die via onze aspiraties ontwikkelen. Jouw aspiraties is dat wat het Licht dat Hervormt aantrekt, ofwel het Omringende Licht.

De droge woorden geschreven in De Zohar, die de taal van Kabbalah gebruiken, kunnen ons niet inspireren en kunnen ons een droog gevoel geven; maar ondanks deze droge woorden, proberen we nog steeds het gevoel en het beeld te vinden dat voor ons moeten verschijnen, dan zijn de dingen geschreven in de taal van Kabbalah gunstiger voor ons, dan de teksten die geschreven zijn in de taal van de Bijbel of legendes. Om deze reden, ook al is de taal van Kabbalah droog, is het de taal die het grootste verlangen in de persoon die vooruit wenst te komen, aanwakkert.

Kabbalah Is De Openbaring Van De Schepper Aan De Hele Wereld

Unattainability in the Mind of a KabbalistEen vraag die ik heb ontvangen: In afgelopen jaren, vooral in tijden van crisis, is de studie van Kabbalah aangeboden als het enige middel om het voortbestaan van de mens in het algemeen te verzekeren en om de economische crisis in het bijzonder te overwinnen.

U moet begrijpen dat dit waarschijnlijk een terugslag zal veroorzaken, omdat alles dat niet een menselijke behoefte is, voor afkeuring zorgt. Bovendien, is de wetenschap van Kabbalah bereid om zich open te stellen voor universeel leren? Het is duidelijk dat spirituele vooruitgang universeel is en iedereen zal zijn pad vinden door middel van studie, maar het is wat het is, een pad, een ver pad. U bent al bezig uw stem uit te brengen naar de noodzaak voor een onderscheiden aanpak van leren.

Is het belangrijkste dat de hele mensheid Kabbalah studeert, of is het genoeg om een bepaald aantal kritische massa te bereiken om de mensheid vooruit te helpen? Wie moet er dan Kabbalah studeren?

We heeft er dan een behoefte aan? Zou dit het geval zijn dat zou Kabbalah met een andere studie methode moeten komen.

Kabbalah zou zeker open moeten staan voor iedereen die hiernaar zoekt, maar zou deze enorme zendingswerk niet de wetenschap devalueren in de ogen van degene die daar aan zijn blootgesteld?

Naar mijn mening is, excuseer de term, “vulgarisatie” van Kabbalah, een poging om deze begrippen te verklaren als “wederzijdse liefde” of “vereniging van zielen”, op een primitief niveau, onwaarschijnlijk dat het zal slagen.

De wens om een eenvoudige uitleg van deze eeuwige waarheden is voor ieder persoon, uiteraard, begrijpelijk. Maar heeft u niet zelf vermeld dat een dergelijk inzicht alleen mogelijk is na de correctie en in dat geval is het dan niet schadelijk voor de verspreiding?

Mijn Antwoord: Eén van de eenvoudigste antwoorden is het volgende: Ik volg de instructies van mijn leraren. Lees wat zij hebben gelezen en dan zal je het met mij eens zijn.

Kabbalah is een praktische wetenschap die de Schepper onthult in iedere persoon van deze wereld (definitie van Kabbalah uit het artikel “De Essentie van de Wijsheid van Kabbalah” door Baal HaSulam). Daarom is er een behoefte om dit naar ieder persoon te brengen. Wie zijn wij om te oordelen wie in staat is dit uit te voeren, want geleidelijk zullen we allen tot deze noodzaak komen. Mijn rol is die van een verspreider.

Verwante Materialen (Engels):
Laitman.com Post: The Method Of Infinite Fulfillment
Laitman.com Post: The Amazing Power Of Authentic Kabbalah Books
Laitman.com Post: The Solution To The Global Crises Cannot Be Found Without Kabbalah
Kabbalah Today Article: Echoes of the Future

De Gehele Wereld Blijft De Gevolgen Van De Wereld Crisis Voelen

progressAan alle vragen over de wereld crisis geef ik als antwoord dat mijn mening niet is veranderd. Ik geloof nog steeds dat de crisis aanhoudt en dat het pas ophoudt als mensen hun ware natuur corrigeren.

De crisis gebeurt door het verschil tussen de mensen wereldwijd, integraal egoïsme en Natuur (de Schepper). De volgende nieuwsberichten tonen de huidige crisis wereldwijd:

Spaanse Werkeloosheid Stijgt
In het Nieuws (van The Financial Times):Spaanse werkeloosheid stijgt en het toerisme lijdt“. Het ministerie van arbeid en immigratie zei dat het aantal mensen zonder werk is gestegen van 85.000 tot 3,63 miljoen. Dit is 1,1 miljoen meer dan in augustus van vorig jaar. De dienstverlening en bouwsector zijn het zwaarst getroffen.

Werkloze Chinezen Kunnen Nergens Meer Heen
In het Nieuws (van SecretChina):Meer dan 24 miljoen werkelozen in China!” De Chinese overheid heeft op 23 augustus laten weten dat de werkeloosheid in 2009 boven de 24 miljoen mensen zal uitkomen. In 2008 werden veel fabrieken gesloten waardoor 30 miljoen migranten op straat kwamen te staan.

Amerikanen Plegen Zelfmoord Op De Werkplek
In het Nieuws (van BusinessInsurance):Werkgevers worstelen met de stijging van mensen die zelfmoord plegen op de werkplek“. Vorig jaar was een toename in het aantal zelfmoorden van 28% – 252 – in vergelijking met het voorgaande jaar, volgens een telling van het Amerikaanse ministerie van werkgelegenheid. Een te hoge werkdruk en het bezorgd zijn om het verlies van hun baan zou bij deze zelfmoorden bijgedragen kunnen hebben.

Het Einde Van De Crisis Of Gewoon Het Einde?
In het Nieuws (van TruthOut.org):
Werkeloosheid stijgt met 9,7%, de economie verliest 216.000 banen“. De werkeloosheidscijfer van 10% voor volwassen mannen staat gelijk aan de naoorlogse werkeloosheid. Het aantal werknemers die ontmoedigd zijn is precies het dubbele van het aantal in augustus 2008. De U-6 maatregel naar arbeidsmarkt verslapping steeg met 16,8%. De uren voor productiemedewerkers zijn in de loop van deze recessie verlaagd naar 8,5%. Dit is de grootste vermindering van uren sinds de Grote Depressie.

Aziatische Landen Werken Voor Zichzelf
In het nieuws (van VOA):
Een nobele econoom zei dat Azië een “Opmerkelijk behoud” vertoont”. Joseph Stiglitz zegt dat de economie in Azië zich in een goede positie bevindt om hun afhankelijkheid van de uitvoer van goederen naar Amerika en Europa te verminderen. Hij zei “Je hebt een indrukwekkende grote economie hier in Azië en hierdoor heb je de basis voor de ontwikkeling van regionale economie”.

Verwante Materialen (Engels):
Laitman.com Post: Changing The World Starts With Changing Yourself
Laitman.com Post: A World Without Money
Laitman.com Post: Specific, Practical Methods To Combat The Crisis
Laitman.com Post: Instead Of Seeking To Change Our Economic Systems, We Should Draw The Upper Light Of Correction
Bail Yourself Out: Chapter 12:”Money, Money, Money”
Rabash Article: Shlavey HaSulam: “The Importance of the Association”

Verlichten Van De Duisternis

What to Ask for At the Grave of a KabbalistEen vraag die ik heb ontvangen: Hoe voelt een persoon zich als hij correct vooruitgaat?

Mijn Antwoord: Hij moet zien dat hij voortdurend een dieper begrip krijgt van het materiaal en dat de Kabbalistische tekst die hij leest praten over kwaliteiten die hij innerlijk onderscheid.

Zelfs als hij nog niet de spirituele wereld heeft onthuld, heeft hij al een gevoelig innerlijk systeem, waarin hij een reactie voelt op wat hij leest in het boek. Het is alsof zijn innerlijke ruimte van bedoelingen en sensaties zich verruimen. Dit gebeurt omdat we in een staat van verhulling zijn. Het Omringende Licht beïnvloed ons en stelt onze ondeugden bloot. Dan zien we dat al onze verlangens voor onszelf zijn, de enige van wie we houden!

Een persoon ontdekt dan een innerlijke ruimte waar hij verschillende verschijnselen en reacties waarneemt naar aanleiding van Kabbalistische teksten. Zelf als deze ruimte nog steeds één is van verhulling, het is dan zelfs zo dat de persoon waarneemt dat hij in verhulling is! De fasen van verhulling moeten we waarnemen als stappen (graden).

Ik loop op een pad en kan niets zien aan de rechter- en linkerkant, zelfs geen stap voorruit. Er is veel waar ik niets van af weet, ik weet niet eens de volgende stap. Kan ik een stap voorruit maken of zal ik vallen?

Toch voel ik dat er een innerlijke ruimte is waarin ik diverse kwaliteiten en reacties onthul. Zelfs als ik me in de duisternis bevind is het niet zo donker dat ik niets kan onderscheiden. In feite ontvang ik verschillende indrukken hiervan, soms meer en soms minder.

Het Licht dat op mij schijnt bepaalt of de duisternis – mijn verzet tegen geven aan anderen – sterker of zwakker lijkt. Dus men moet deze plaats innerlijk vinden en begrijpen wat de ware betekenis is van “misdaad” en “zonde”. Ze hebben alleen betrekking op de houding naar anderen toe. Dit wordt de donkere plaatst waarin ik de duisternis herken.

De duisternis is het ontbreken van een verbinding met anderen. Het is als een elektrische circuit waar de koppelingen tussen de elementen zijn gebroken en hierdoor niet kan doorstromen. Als we echt verlangen naar verbinding dan doen we het licht aan!!

Verbeter Je Leven Op Een Doeltreffende Manier

mutualAls een persoon zich bezighoudt met spiritueel werk, dan voelt hij zich niet overweldigd door materiële problemen omdat de sensatie van de materiële wereld wordt gepacificeerd en gebalanceerd wanneer het beïnvloed wordt door de geestelijke gewaarwording. Onze wereld is het resultaat van spirituele krachten, die afstammen van de spirituele wereld naar de onze. Alles dat bestaat in onze wereld wordt beheerst door krachten van boven. Als we deze krachten van boven in balans brengen dan zal alles in deze wereld ook werken.

Als we beginnen met het opbouwen van de juiste verbinding tussen ons – één welke gelijk is aan de spirituele verbinding, dan zal onze gehele wereld, inclusief ons aards bestaan, in evenwicht komen te staan. Aan de andere kant, door op te treden op het niveau van deze wereld, zullen we niet in staat zijn iets te corrigeren of verbeteren in ons aardse leven, omdat onze wereld wordt beheerst door krachten van boven.

Dus, als we alleen aan onze correctie werken, aan gelijkheid met de hogere krachten, zullen die krachten dalend van boven onze wereld in harmonie brengen. Wij zullen dit onmiddellijk voelen.

Wat Is Het Hoogste Licht?

the-cycle-of-ascents-and-descentsEen vraag die ik heb ontvangen: Waar is bevindt het Hoogste Licht zich?

Mijn Antwoord: De Kli is gevuld met het Licht van Hassadim (liefde en genade), de kracht van het geven, die het Licht van Hochma (wijsheid) bevat. Het Hoogste Licht is het Licht van hochma gekleed in het Licht van Hassadim. Dit is het Licht dat altijd in werking is.

Wij draaien altijd naar Malchut in de wereld van oneindigheid, welke de enige bestaande wereld is. De inhoud van Malchut in oneindigheid is de wil om te ontvangen. Het schepsel verleent aan deze wens een intentie “omwillen van het geven”. Op dit punt kleedt Scheppers Hoogste Licht zich in het voornemen om te geven van de schepping.

Dat is hoe de liefde van de Schepper en de liefde van het schepsel samen worden onthuld in ons verlangen. Deze staat heet de Wereld van Oneindigheid. Deze staat bestaat al en we hoeven ons alleen maar in te spannen om het te onthullen! Dit kan niet individueel gedaan worden maar alleen door onze gezamenlijke inspanning, door het verenigen van alle spirituele vonken (punten in het hart).

Onze gezamenlijke inspanning wekt het Licht dat de Wereld van Oneindigheid vult en trekt het naar ons in de vorm van het Omringend Licht, dat van verre op ons schijnt. Het Omringend Licht op zijn beurt, maakt ons gelijk aan Malchut in de Wereld van Oneindigheid.

Een Mens Kan De Wereld Buiten Zichzelf Voelen

humanbeingEen mens begint zijn pad net als een klein diertje, dat alleen kan voelen of hij zich goed of slecht voelt. Dit is hoe men het Licht in de Kli – in zijn verlangen voelt. Echter, worden geleidelijk nieuwe Reshimot (informatie gegevens) in hem onthuld, en naast het goed of slecht voelen, doen deze Reshimot de persoon een andere analyse maken, namelijk die van waar of onwaar.

Goed of slecht voelen is natuurlijk voor het geschapen wezen. Alle vormen van schepping reageren op negatieve en positieve invloeden: ze trekken zich samen of dijen uit, de manier waarop levenloze objecten zich openen en sluiten, een bloem leeft en sterft en een dier ook. Dit is de natuurlijke reactie van de materie op de aan- of afwezigheid van het Licht.

Echter, als het geschapen wezen zijn afhankelijkheid van de omgeving begint te onthullen en het te verbinden aan de goede of slechte gevoelens, begint er een extra perceptie van “goed of vals” in hem te verschijnen. Daarom begint hij twee benadering of analyses van zijn toestand te hanteren, die van hem en zijn omgeving afhankelijk is. We beoordelen goed of slecht in vergelijking met het voordeel voor de samenleving, en goed en slecht (zoet versus bitter) te aanzien van ons eigen welzijn.

ebaseerd op deze verduidelijking van het uiterlijke en innerlijke verlangen (Kli) ontwikkelen we de “mens”, Adam, (gelijkheid met de Schepper) in ons.

Een mens verschilt van het dier in ons omdat de waarneming van de mens “buiten”, in de samenleving die hem omringt plaats vindt. Een mens is in staat de Schepper, de Hoogste ofwel dat wat buiten zijn lichaam om bestaat, te voelen. Maar eigenlijk zijn de omgeving, de samenleving en de Schepper een en hetzelfde.

Dit komt doordat ten aanzien van ons egoïsme, alles wat buiten ons om bestaat hetzelfde is. De waarneming van de uiterlijkheid ten aanzien van de waarneming van het zelf, hetgeen is wat de spirituele ontwikkeling van de materiële ontwikkeling scheidt.

De Eenheid Van Tegenstellingen Is Boven De Snelheid Van Licht

russia1Op het spirituele pad zullen wij altijd vooruitgaan door staten die bestaan uit twee tegenpolen tegelijk. Dit stoort een mens, sinds hij bestaat in één kwaliteit – egoïsme of the intentie “alleen voor mijn bestwil”. Een persoon kan gewoon niet eens zijn met het feit dat twee tegenpolen samen kunnen zijn.

Echter in de spirituele staat vallen tegenpolen samen. Immers, wij staan tegenover de schepper en moeten hechting met hem vinden. Wij zijn in staat op hechting met hem te krijgen terwijl wij onze eerste natuur kunnen behouden; dit heet spiritualiteit. We doen dat door de spirituele aard toe te voegen aan onze natuur door het combineren van de twee. Hierdoor bestaan wij in beide werelden.

Echter, momenteel hebben wij alleen het verlangen voor plezier en daarom begrijpen wij niet hoe het mogelijk is om eenheid te hebben in tegenpolen. In feite kan deze toestand niet worden beschreven of overgebracht met behulp van onze aardse taal. Onze taal is een uitdrukking van onze natuur en is daarom alleen in staat over te brengen wat wij begrijpen. Maar zelfs in de geestelijke staat veranderen oorzaak en gevolg van plaatsen: wat oorzaak lijkt blijkt het resultaat te zijn. Dit is waarom spiritualiteit is verborgen.

Maar het is niet omdat iemand de spirituele staat voor je verbergt. Integendeel, je herkent simpelweg de spiritualiteit gewoon niet omdat je bent gebouwd volgens de materiële wereld, welke bestaat uit één component in plaats van twee tegenpolen samen. Het is alsof je recht door de spirituele wereld loopt, in een andere dimensie en je komt het nooit tegen. Je hebt simpelweg het gevoel niet om het te herkennen.

Spiritualiteit kan alleen worden waargenomen in de twee tegenpolen. Het is wanneer de schepper en de schepping samen komen door de scheppings gelijkheid van vorm met de Schepper. Wanneer je deze gelijkheid creëert tussen jou en de schepper, tussen jouw voornemen en zijn verlangen om te geven terwijl jouw verlangen om te ontvangen blijft, dan heb je twee tegenpolen van binnen en kan je spiritualiteit waarnemen.

Je begint het te begrijpen en kan dan beginnen met het onderzoeken en meten. Je begint dan te begrijpen hoe het mogelijk is dat er sprake kan zijn van iets boven de snelheid van licht: twee tegenpolen samen, die niet in tegenspraak zijn met elkaar.

In Spiritualiteit Voelen We Voordat We Weten

perfectDe toegang van de persoon tot de spiritualiteit is er helemaal niet van afhankelijk of de persoon de structuur van de spirituele systemen beschreven in Het Boek van Zohar kent, noch of hij begrijpt wat hij leest of niet. Het tegendeel is waar, de kennis en begrip kunnen een obstakel vormen die hem tegenhoudt om de spirituele wereld te voelen.

We gaan de spiritualiteit binnen net als een kind dat in deze wereld komt, en iets heel erg ongewoons begint te voelen. Eerst voelt hij en daarna begint hij pas de verbanden tussen de dingen die hij voelt te begrijpen. Hij drukt op een knop, en het speelgoed beweegt, hij trekt aan een handel en de deur opent etc. Wij zijn hetzelfde en moeten dus het eerst het gevoel ontwikkelen en daarna de kennis.