Einstein Over De Natuur Van De Mensheid

EINSTEINAlles wat de menselijke ras gedaan heeft en gedacht heeft, heeft te maken met de vervulling van de diepgewortelde behoeftes en het ontwijken van pijn. Men moet dit voortdurend in zijn achterhoofd houden als hij de spirituele bewegingen en hun ontwikkeling wil begrijpen. Het gevoel en verlangen zijn de motiverende kracht achter alle menselijke ondernemingen en menselijke creaties, in wat voor een verheven vermomming ze aan ons zich ook kunnen presenteren”.Albert Einstein

Laat Je Grootste Verlangen Niet Onvervuld Blijven

greatestEen vraag die ik gekregen heb: In een van de Shamati artikelen wordt er gezegd dat een persoon het daadwerkelijk uit de diepte van zijn hart uitschreeuwt en de Schepper zijn gebed hoort. Wat betekent dit?

Mijn Antwoord: De Schepper heeft alleen maar één ding geschapen: het verlangen. Alle materie, waaronder stenen, bomen, dieren, mensen en steren zijn alleen maar verschillende niveaus van het verlangen om te bestaan.

– Het levenloze niveau behoudt zijn structuur of eigenschappen;

– Het vegetatieve niveau, verlangt behalve naar zelfbehoud ook naar ontwikkeling, het absoberen van gunstige substanties en het uitscheiden van de schadelijke stoffen;

– Op het dierlijke niveau verlangt het verlangen om tevreden te zijn, om vooruit te komen, om voor nageslacht te zorgen;

– Het menselijke niveau begint zijn ontwikkeling net als een dier (en in feite begint elk niveau van het verlangen zich vanaf het eerste niveau te ontwikkelen – alles komt uit de “stof” en gaat er naar terug. Echter na zich als dier te hebben ontwikkeling, begint de mens zich verkrampt te voelen in zijn dierlijke toestand, binnen de grenzen van deze wereld. Dan komt er een nieuw verlangen dat hem oproept om uit zijn grenzen te breken.

Dit nieuwe verlangen wordt het centrale punt, het belangrijkste verlangen. Onze taak is om dit verlangen verder te onthullen en om het te vergroten door middel van de juiste omgeving. We moeten uitzoeken hoe we dit verlangen kunnen vervullen. Verder moeten we vaststellen dat het belangrijk is – een punt in het hart en daarna naar het perfecte gebed streven.

Om te “bidden” betekent dit verlangen het belangrijkst maken van alle verlangens. Dit zal dan het Hoogste Systeem beïnvloeden, en we zullen een antwoord krijgen. Alle problemen ten aanzien van onze spirituele groei komen van het feit dat de groei alleen geschiedt onder de invloed van ons verlangen. Daarom moet men een analyse verrichten wat zijn hart echt wil, en het belangrijkste verlangen in zijn hart, in de richting van de Schepper richten, ofwel naar Bina, het systeem van iemands spirituele groei.

Echter komt een reactie of een antwoord alleen als mijn verlangens overeenkomen met de verlangens van het systeem, gestaafd op het principe “Maak je verlangens hetzelfde als Zijn verlangens, om als Hij te worden”.

Het ware gebed komt uit de bodem van iemands hart, van het belangrijkste verlangen. Elk van ons heeft duizenden verlangens, en dit is ons probleem. We verspreiden onze inspanningen over zoveel verschillende doelen, en als resultaat hiervan, bereiken we niet het belangrijkste in het leven. Daarom gaat ons leven voorbij, maar het belangrijkste element ontbreekt.

We moeten al onze verlangens concentreren op het bereiken van het ene belangrijkste verlangen. Laat al het andere het dienen, het helpen toespitsen en het krachtiger maken. Dit zal in feite het gebed zijn – het echte verlangen van het hart.

5 Minuten Licht Uit De Dagelijkse Kabbalah Les: Wat Is Praktische Kabbalah?

We Zijn Een Nieuw Tijdperk Binnen Gegaan

newageEen vraag die ik gekregen heb: Als je de boeken van Baal HaSulam leest, dan kun je een echte behoefte aan spiritualiteit voelen, maar we hebben deze behoefte niet. Waarom is dit zo?

Mijn Antwoord: Hij smeekt erom omdat hij de echte situatie ziet en kent. Als een moeder weet dat haar kind ziek is, huilt ze van binnen uit, maar het kind voelt mogelijk nog geen pijn, en hij speelt door in zijn bedje. Hij heeft koorts en hij heeft geen idee dat het misschien door longontsteking komt of door een virus. De moeder weet het, maar het kind niet.

Als Baal HaSulam naar ons kijkt, huilt hij inderdaad, maar wij maken ons niet zo ernstig veel zorgen. We zijn dat soort persoon dat van een gebouw van tien verdiepingen valt, maar toch rustig blijft. “En hoe gaat het?” – vraagt iemand aan hem als hij de achtste verdieping voorbij gaat. “Voor nu goed!” – antwoordt hij.

En hij heeft gelijk – voor nu gaat het goed. Daarom moeten we de woorden van Baal HaSulam beschouwen als de mening van een arts: echter niet om ons bang te maken, maar om ons te stimuleren om onszelf te corrigeren. Correctie is het enige geneesmiddel voor onze ziekte. En ook al is het medicijn niet simpel, zal het niet alleen onze gezondheid herstellen, maar ons ook helpen om de perfectie te bereiken.

De wetenschap van Kabbalah is niet bedoeld om onze situatie in deze wereld te verbeteren: in tegendeel, we zullen hier nooit vrede hebben. De situaties die voor ons liggen zullen alleen gevaarlijker worden, totdat we begrijpen dat we de nodige correcties moeten verrichten. We zijn een nieuw tijdperk ingegaan, eentje waar de hele mensheid naar een hoger niveau zal stijgen. Maar er is een kracht die voor ons klaar ligt, namelijk “Meshiach”, die ons (Moshech) uit ons egoïstische verlangen naar het verlangen naar schenking om hoog trekt. We moeten deze kracht benutten.

De Zohar: Een Spirituele Drug

escalator.jpgEen vraag die ik gekregen heb: Wat moet ik doen om me op de volgende les over Het Boek van Zohar voor te bereiden, om er voor te zorgen dat ik niets vergeet?

Mijn Antwoord: Blijf verbonden met wat we in de lessen bespreken. Denk er de hele tijd aan.

De Zohar is het raam naar de spirituele wereld; het is een wereld die op je wacht en je uitnodigt om het te ontdekken. Als je van het pad er naar toe afwijkt, zal je het pad helemaal opnieuw moeten ontdekken en zul je je tijd en energie verspillen.

Dit is waarom je de indrukken van de les moet proberen te bewaren. Bovendien trekt het Boek van Zohar iedereen die het bestudeert erin.

Degenen die bij ons centrum aan De Zohar werken, weten dat het je naar binnen trekt en niet meer loslaat. Het werkt als een drug: Je voelt je slecht, als je er te ver van af raakt. Dat is hoe het werkt.

Door simpelweg Het Boek van Zohar te lezen en zelf te zoeken wat erin staat geschreven, door je proberen te vereenzelvigen met zijn sprituele beelden en het construeren van de Hoogste Wereld uit deze beelden, begin je een genot te voelen, dat in een diep gewortelde behoefte ontwikkelt. Het betrekt je. Het lezen van Het Boek van Zohar schept een bepaald palet aan indrukken, een wolk van gevoelens die eerst niet als duidelijke beelden eruit zien, maar gevoeld worden als inspiratie en indrukken in plaats van kennis. Later, echter, begin je de positie van de rechter- en de linkerlijn te voelen en te begrijpen, samen hoe ze de middellijn maken. En je begint te voelen of je je hier slecht of goed door voelt.

Geleidelijk begint dit gevoel verstrengeld te raken met de teksten die je leest; het begint je intellect aan te spreken en het beeld van de wereld die je construeert. Hetzelfde gebeurt eigenlijk in onze wereld: zelfs als ik over iets totaal abstracts spreek, check ik het tegen mijn verlangens, aangezien ik niets anders heb dan mijn verlangens. Alles gebeurt binnen in onze verlangens.

Daarom moeten de indrukken die we van het lezen van Het Boek van Zohar krijgen, gevoeld worden. Ik moet het eisen dat de stroom die eruit komt, direct naar mijn gevoelens gaat. Dan zal mijn intellect vanzelf volgen. Als al mijn gevoelens die ik uit De Zohar ontvang in orde komen, en ik de verbanden tussen ze begin te zien, zal ik de co-relaties tussen ze beginnen te begrijpen en te analyseren. We zullen allen dit in de nabije toekomst moeten verwerven.

Onze Spirituele Geboorte Is Van Onszelf Afhankelijk

uptousWe zijn onze wereld in gekomen dankzij onze ouders. Maar veel van onze eigenschappen werden bepaald en in ons gebed voor onze geboorte. We hebben ze geërft van onze oude toestanden en onze reïncarnaties die we in deze wereld geleefd hebben. Naar mate we ons ontwikkelen, accepteren we alles wat ons overkomt, als vanzelfsprekend. Eerst ziet een persoon zichzelf en de wereld waarin hij bestaat, daarna komen de woorden, cognitie en begrip. Alles ontvouwt langzaam en natuurlijkerwijze, en we beseffen niet hoe apart en onnatuurlijk dit proces eigenlijk is.

Maar we beschouwen de toegang tot de Hoogste Wereld als onnatuurlijk, ook al ontdekken we het op precies dezelfde wijze als we deze wereld voor onszelf ontdekt hebben! Eerst krijgen we het verlangen om geboren te worden in de Hoogste Wereld – “de zaad van de sprirituele sperma” (het punt in het hart – de embryo van de ziel). Dan worden we naar een plek toe geleid waar we dit punt kunnen ontwikkelen; deze plek wordt genoemd de baarmoeder in onze wereld, of een groep in de spirituele wereld.

We spreken niet over mensen die we tegenkomen en die onze vergezellen zijn, maar over andere strevens naar de Schepper, gelijk aan die van mij. Maar correct opbouwen van mijn houding ten aanzien van hen, zorgt voor de juiste omgeving voor spirituele groei.

Als een persoon in deze wereld geboren wordt, geschiedt dit door middel van kracht. Niemand vraagt onze toestemming en we worden vervuld door kennis, indrukken, voorbeelden van gedrag en definities van “wat goed is” en “wat slecht is” zonder enige wilsvrijheid of wat dan ook. In onze spirituele ontwikkeling echter, eist de spirituele kracht die ons ontwikkelt (genoemd “Vader en Moeder” – Aba ve Ima van de Wereld van Atzilut) van ons om een onafhankelijke beslissing te nemen om ons spiritueel te ontwikkelen. We moeten beslissen hoe dit te doen, welke spirituele toestand we willen, en welke spirituele doel we willen bereiken.

Van ons wordt geeist dat we onze wilsvrijheid gebruiken, om te begrijpen en te beseffen wat we aan het doen zijn, en waar we naar toe gaan. De stadia van de spirituele groei en formatie zijn gelijk aan onze fysieke ontwikkeling, maar ze worden geactiveerd door ons verlangen. Dit is het verschil.

Daarom zijn we in onze wereld slaven (net als dieren), daar daar waar we in de spirituele wereld vrije wezens zijn (mensen, Adam, wat wil zeggen gelijk aan de Schepper). Ik creëer zelf de “baarmoeder” om mezelf. Dit is de groep, die mij als een drupje zaad absorbeert. Ik ontvang alles wat ik nodig heb van de groep, waar onder voeding, kracht, begrip en voorbeelden.

Als de verlangens van de groep mijn eigen verlangens worden, en ik er klaar voor ben om ze te ontgroeien, dan word ik in het Licht geboren. Ik vorder vanuit Aviut 0 naar Aviut 1, en word een spiritueel embryo. Vanaf nu kan ik de kracht van de Schepper gebruiken om mezelf te vormen. Ik ga door met het leveren van mijn eigen inspanningen op het pad, en geleidelijk begin ik te begrijpen hoe de Schepper me omhoog trekt. Met tijd, word ik volwassen en wijs zoals Hij, gebaseerd op het principe “Ik zal U kennen aan de hand van Uw handelingen” – (door net zoals U te worden). Dit is hoe een persoon gelijk wordt aan de Schepper.

Al Het Nieuwe Moet Uit Niets Beginnen

worthyOm van ene naar de andere vorm te gaan, moet men eerst volledig ermee ophouden om oude verlangens te gebruiken. En alleen daarna kan men beslissen om ze op een nieuwe manier te gebruiken. Rabash geeft het voorbeeld van een alcoholist die eerst het drinken in zijn geheel moet opgeven, en alleen later in staat zal zijn om een nieuwe norm voor zichzelf te stellen.

In spiritualiteit, wordt elk niveau opnieuw gebouwd, uit het niets. Rabbi Shimon, de schrijver van Het Boek van Zohar, verviel in de staat van “Shimon, de handelaar van de markt” voordat hij naar het hoogste niveau van de uiteindelijke, gecorrigeerde toestand steeg. Er is een wet die zegt: “De hoogte van iemands stijging, hangt af van de diepte van zijn val”. En we zullen nooit succes verkrijgen, tenzij we deze houding ten aanzien van de spiritualiteit aanvaarden.

Daarom kan men niet alle bagage uit het verleden met zich mee dragen. We moeten altijd alles volledig wissen en daarna een nieuwe houding uit het niets opbouwen. Als we wat dan ook uit het verleden behouden, zal het niet nieuw zijn, en zullen we falen.

In onze wereld is dit niet duidelijk en daarom lijkt het alsof het mogelijk om iets nieuws uit het oude fundament op te bouwen. Echter, is dezelfde wet van toepassing in onze fysieke materie, en we falen nog steeds, maar we weten niet waarom. Dit komt doordat alles uit het niveau nul moet beginnen, vanuit een nieuwe houding. Er moet een volledige breuk komen met wat er vroeger kwam. Als we dit principe in spiritualiteit ons niet eigen maken, zal de tijd weg tikken zonder enig doel.

We Zijn Familie!

5 Minuten Licht Uit De Dagelijkse Kabbalah Les: Krachten Die De Werkelijkheid Weergeven

Ik Omvat Iedereen

lightWe beseffen niet hoe onderling verbonden we zijn. Ik ben met anderen verbonden door middel van duizenden verschillende links: in verlangens, in intenties, in gedachten, in inspanningen, in alles – als één lichaam.

Een heel systeem wordt onderscheiden doordat alle veranderingen in één van zijn elementen het hele systeem veranderen – en het kan ook niet anders, aangezien het systeem dan niet volledig zou zijn.

Om globaal te zijn betekent verbonden van alle kanten, in alle opzichten, in alles. Wegens deze verbinding omvat elke persoon iedereen in zichzelf. Ik ben ik en anderen zitten in me, en hij is hij en anderen zijn in hem, en zo in iedereen.

Maar we corrigeren niet het systeem zelf; we onthullen alleen de verbinding die al bestaat in de Wereld van Oneindigheid.

Het wordt genoemd de correctie van de breuk, die alleen gevoeld wordt ten opzichte van ons. Het is de correctie van onze visie, perceptie.

Als we de verbindingen corrigeren en het systeem beginnen te begrijpen, zullen we ontdekken dat er geen aparte onderdelen besaan. Als we dichterbij de Oneindigheid komen, voelen we dat er geen aparte delen zijn, alleen het geheel. Alles is zo met elkaar verweven dat het onmogelijk is, om het een van het ander te scheiden.