De Financiële Crisis – Een Analyse

Analysis of the CrisisVragen die ik ontving naar aanleiding van de wereldwijde financiële crisis:

Vraag: Iedereen zegt dat de financiële crisis door de Verenigde Staten veroorzaakt is, maar u zegt dat het een systematisch verschijnsel is, veroorzaakt doordat wij ons in een systeem van wereldwijde onderlinge verbondenheid bevinden. Wie heeft er gelijk?

Mijn Antwoord: Beide opvattingen zijn juist, omdat Amerika – het meest ontwikkelde land ter wereld – als eerste deze financiële crisis ontdekte, een crisis die wereldwijd is en niet slechts lokaal de VS betreft. Misschien zijn er nog landen die er niet door getroffen zijn, zoals bijvoorbeeld Israël, maar de crisis zal ook hen bereiken.

Daarom moeten de mensen Amerika geen verwijten maken. In feite genieten Europa, China, Japan, de Emiraten, en zelfs Rusland van welvaart dankzij de Amerikaanse economie, doordat Amerika alles van hen koopt.

Maar nu zal men ophouden met kopen, en iedereen zal beseffen hoe goed men het heeft gehad! Je zult zelf het antwoord vinden op vele vragen, als je het feit accepteert dat de financiële crisis en al de andere dingen die op het ogenblik gebeuren, eigenlijk plaatsvinden binnen één enkel organisme.

Vraag: Waarom begon de financiële crisis bij de banken?

Mijn antwoord: Omdat de banken het fundament zijn van het hele Amerikaanse systeem; ze zijn het voorbeeld van vrije marktwerking. Maar nu koopt de regering ze op. De vrije markt zal net als in Europa beperkt worden.

Maar juist geld of rijkdom staat gelijk aan lichamelijke vervulling. Het “verbindt” mensen, helpt ons sneller de gemeenschappelijke basis van de crisis te ontdekken – de houding van egoïsme van de mensen, en daarnaast de noodzaak om, als we willen overleven, deze houding te veranderen in een houding van zorg voor elkaar.

Vraag: Maar zal die zorg voor anderen dan niet zelfzuchtig en egoïstisch zijn, net zoiets als de “zorg” van de huidige werkgever voor de gezondheid van zijn werknemer?

Mijn Antwoord: Het systeem van complete onderlinge verbondenheid tussen iedereen in de wereld, zowel tussen mensen als tussen bedrijven, wordt zo snel geopenbaard, dat weldra elk van ons de vibraties van onze onderlinge relaties zal kunnen voelen – eerst de nationale, en vervolgens ook de persoonlijke. De analyse hiervan: hoe ons geluk en onze veiligheid afhankelijk zijn van onze houding (niet uiterlijke, maar innerlijke – hetgeen we voelen in ons hart), zal ons dwingen om de middelen te zoeken waarmee we haat kunnen corrigeren en kunnen omzetten in liefde.

Vraag: Voor wie zal het gemakkelijker zijn om deze tijd van financiële crisis te doorstaan?

Mijn Antwoord: Voor hen die het minst verbonden zijn met de rest van de wereld. Het werkt precies zoals een organisme: als een been, maag of arm verwond is, wordt de pijn gevoeld in het hoofd. Zodoende zullen landen pogen afstand te nemen van globalisering. Maar dit zal hen niet baten, want dan zullen ze ophouden zich te ontwikkelen. Zonder volledige communicatie en uitwisseling zal hun ontwikkeling stagneren, en zullen ze terugvallen in feodalisme! Iedereen zal instinctief terug willen naar het verleden, maar daarmee zullen ze het proces alleen maar vertragen, en vervolgens zullen ze nog grotere slagen van het noodlot ondervinden. Het lijkt op de poging een ziekte onder het tapijt te vegen door een foutieve behandeling, of op het nemen van pijnstillers in plaats van medicijnen. Ten slotte is de menselijke maatschappij een levend organisme!

Vraag: Wat voor soort betaalmiddelen zullen er overblijven?

Mijn Antwoord: De wereld na de crisis zal radicaal nieuw zijn. Toch zullen de VS, dankzij het grote wetenschappelijke en technologische potentieel dat zij hebben opgebouwd, en dankzij een uitzonderlijke industriële basis, de wereldleider blijven – de grootste economie van de wereld.

Ofschoon Amerika cijfermatig, een diepere val zal doormaken dan welk ander land dan ook, zullen de inwoners toch nog voldoende hebben om van te leven (vergeleken met anderen).

Alles zal ineenstorten, met uitzondering van de Amerikaanse high-tech industrie. De VS zullen echte producenten worden; productie zal uit het buitenland, uit China, terugkeren. Dit veroorzaakt dan de “val” van China en andere landen.

Vraag: Waarom is iedereen zo bang voor de financiële crisis? Ik persoonlijk voel helemaal geen angst.

Mijn Antwoord: Alle eerdere financiële crises waren anders – verklaarbaar en niet algemeen. Maar deze is wereldwijd; het gebeurt over de hele wereld en is anders dan welke eerdere financiële crisis dan ook. Er zijn geen maatregelen bekend om de crisis mee te bezweren. Mensen proberen dezelfde maatregelen als tijdens eerdere financiële crisissen – de banken steunen, maar niets zal helpen. De situatie zal hen dwingen de werkelijke oorzaak van de financiële crisis te ontdekken: in een gesloten systeem richt een egoïstische houding van delen het systeem ten gronde.

Ongeacht hoe onze pogingen om de werkelijke oorzaak van de financiële crisis uit te leggen, worden ontvangen, we moeten niet wanhopen en doorgaan met het vervullen van onze plicht. Het enige wat we kunnen doen, is het versnellen van het begrip van de wereld over de oorzaak van de financiële crisis en over de methode van correctie. Het vergt geduld, maar de mensen zullen leren van het lijden, van hun pogingen en mislukkingen, en dat zal hen dwingen om wat wij zeggen in acht te nemen.

Een beknopte uitleg over de crisis, de oorzaken en de correctie daarvan zijn te vinden in:

Part 2 of the book From Chaos to Harmony – Israel’s Role
Brochure: “Lecture in Arosa – The Crisis and Its Solution”

icon for podpress  Watch the Lecture in Arosa: Play Now | Download

icon for podpress  Listen to the Lecture in Arosa : Play Now | Download

Wat Is Wederzijdse Garantie In Een Virtuele Groep?

Mutual Guarantee in a Virtual GroupTwee vragen die ik ontving over de virtuele groep:

Vraag: Hoe werkt wederzijdse garantie in een virtuele groep en wat betekent het daar?

Mijn Antwoord: Het is hetzelfde als in een fysieke groep, want niet je lichamen verenigen zich maar je “punten in het hart” – je moet voelen dat zij samen zijn. Ik denk dat het juist gemakkelijker te voelen is bij virtueel dan bij fysiek contact, omdat bij dat laatste het uiterlijke zijn schaduw werpt over het innerlijke.

Vraag: Op een van de websites van een virtuele groep, heb ik het voorstel gedaan om een Kabbalah Grondwet te scheppen, en om daaraan te gaan werken. Dit heeft echter geen belangstelling gewekt. Moet ik er mee doorgaan?

Mijn antwoord: Neem contact op met degenen die werken aan het ontwikkelen van een virtuele gemeenschap op het volgende adres: bbstate@gmail.com

 Verwante materialen (Engels):
Laitman.com Post: The Creator Will Become Revealed Inside of Our Virtual Meeting Space
Laitman.com Post: It’s Time to Implement Baal HaSulam’s Dream – In Virtual Space!
Laitman.com Post: Virtual Kabbalah
Baal HaSulam Article: “The Arvut (Mutual Guarantee)”
Israel Congress 2005 Intention Handbook – The Intention of the Group

De Wereld Zal Nooit Meer Dezelfde Zijn

A Crisis Is a Crisis Nieuws Verslag (Vertaald van BBC) Het hoofd van IMF, Dominic Strauss-Kahn, kondigde aan dat de wereld “op de drempel van een recessie” is. Hij riep de wereld leiders op om “snel, besluitvol en gezamenlijk” te handelen om de globale economische problemen te overkomen. Op vrijdag wordt de president van de Verenigde Staten van Amerika, George Bush, verwacht om het Amerikaanse publiek toe te spreken over de economische situatie in de VS. Wat kunnen we verwachten?

Mijn Antwoord: Ontspan je, de wereld zal nooit meer zijn zoals het vroeger was. Aanvaard dit en probeer het niet terug te krijgen! Door onze natuurlijk egoïstische ontwikkeling (en niemand is hier schuldig aan – dit is een onweerlegbare scherpzinnigheid van de Natuur) hebben we de onthulling bereikt van het integrale, globale systeem van de menselijke interactie in de wereld. Bovendien, aangezien de mens het meest egoïstische van alle wezens in de wereld is, incorporeert hij tevens al het levenloze, vegetatieve en dierlijke niveau van de natuur, en alles vereist zijn eigen oplossing, ofwel een juiste regulering, balans.

In dit geval, worden we allen afhankelijk van iedereen anders. Er is geen weg terug, en er kan ook geen weg terug zijn. De krachten van de gemeenschappelijke en enkele beschaving duiken nu op en ze zullen ons doen begrijpen dat er verschillende wetten hier aan het werk zijn – de wetten van één enkel organisme. Degenen die dit eerder begrijpen zullen in staat zijn om eerder uit het dal te komen. Door op een juiste manier met het gemeenschappelijke systeem verbonden te worden, zullen ze in staat zijn zichzelf economisch, sociaal, moraal en dergelijk te genezen.

Ik ben geen profeet, maar door het volgen van Baal HaSulams teksten, heb ik afgelopen zes jaar boeken en artikelen over de crisis geschreven. Er was geen manier om deze te voorkomen, maar er is een middel om eruit te komen. Ik heb belangrijke mensen hierover gesproken, hen verteld dat het noodzakelijk is om een “globaal onderwijs” op te zetten, of met andere woorden: “Heb je naaste lief als jezelf” – omdat anders dingen steeds erger zullen worden. Echter, lachten ze me uit wegens mijn naïviteit.

Nu moeten we beginnen met het werk om de situatie aan de mensen uit te leggen, en we zijn er al laat mee. Terwijl mensen leren hoe ze dingen moeten veranderen, zullen de slagen van het lot blijven komen.

 Verwante Materialen:
Laitman.com Post: When It Comes to the Global Crisis, We Cannot Afford to Procrastinate
Laitman.com Post: The Remedy for the Global Crisis
Laitman.com Post: The Last Generation – A Song By the Bnei Baruch Band
Kabbalah Today Article: What Is Happening to Our Economy?
Baal HaSulam Article: “The Future Generation”

Authentieke Teksten Verklaren De Termen Tijd En Beweging

Spiritual Time and MovementEen beweging in de spirituele zin is niet het verplaatsen van een object van de ene plaats naar de andere. Het is een beweging in iemands intentie, een vernieuwing van eigenschappen.
Baal HaSulam, Talmud Eser Sefirot, item 1

Tijd is een sensatie van beweging. De hersenen stellen zich de indrukken van bewegingen voor, kopiëren die in hun verbeelding in de categorie “tijd”. Als de mens en zijn omgeving in absolute vrede met elkaar zouden zijn, zou er geen notie van tijd zijn.
Baal HaSulam, Talmud Eser Sefirot, item 1

Het begrip tijd, verleden, heden en toekomst zijn door de mens gevormd en deze begrippen zijn niet absoluut. Alles bestaat in de Hogere Kracht zonder enkele handeling uit naam van de Hogere Eenheid. Alles wat bestaat in de kracht gebeurt later in een handeling (actie). Diegene die dichter komt bij de Schepper – boven het heelal, verheft zich boven tijd.
Rav Kook, “Brieven, Deel 2”

Het boek Zohar spreekt helemaal niet over deze wereld, alleen over de Hogere Werelden waar er geen tijd is zoals in de fysieke wereld. Spirituele tijd is een verandering van eigenschappen.
The Book of Zohar, Vayatze, Collectie 2

Menselijk egoïsme heerst constant over de mens, tenzij de Schepper hem helpt zijn ziel dichter bij Hem te brengen door middel van Zijn Licht om hem te laten schitteren op bepaalde tijden.
“Yesher Divrey Emet,” pagina 35

Alle tijden en handelingen bestaan eeuwig. De toekomst wordt beïnvloed door het verleden en door wat er daarna zal gebeuren. Tijd onderwerpt zich aan krachten die in het verleden, heden en toekomst werkzaam zijn.
Ramchal, Adir BaMarom, pagina 187

Dat wat in afwisseling schittert zal altijd blijven schitteren in de toekomst, als al het verleden samen zal komen in een eeuwige toestand.
Ramchal, Adir BaMarom, pagina 18

Verwant materiaal (Engels):
Chapter from the book Kabbalah, Science and the Meaning of Life: “Kabbalists Write About Kabbalah”

Waarom Brengt De Financiële Crisis Steeds Meer Mensen Naar Religie?

Why Is the Financial Crisis Bringing More People to Religion?Twee vragen die ik ontving betreffende economie en religie:

Vraag: Hoe verklaart u dat in Amerika nu met de financiële crises veel meer mensen zich tot de religie wenden?

Mijn antwoord: Gedurende onze hele geschiedenis zien we dit soort gedrag. Dit is in feite de reden dat godsdiensten zijn ontstaan – om troost te geven aan de mens die klappen krijgt van het lot voor – in zijn ogen – geen goede reden. Religie belooft een beloning aan de mens voor zijn lijden, die hij in het hiernamaals krijgt. Het is natuurlijk moeilijk een droom op te geven en de mens is zelfs bereid een ander te doden als diegene zijn dromen doodt.
Daar tegenover staat de Kabbalah die niet aan mensen vertelt om in irreële kwesties te geloven maar de nadruk legt op het veranderen van onszelf zodat we het “hiernamaals” kunnen voelen, terwijl we in deze wereld leven. Men kan in “die wereld” alleen treden als we onszelf veranderen in deze wereld. Als ons dierlijke organisme dood gaat kan de ziel alleen maar terugkeren in dit leven; er is geen “wereld aan de andere kant.” De ziel blijft reïncarneren totdat het de “Hoge Wereld” bereikt – de wereld van liefde en schenking, terwijl het lichaam nog steeds in deze wereld leeft.

Vraag: De reden dat ik niet overtuigd ben van geen enkele methode of religie is dat de gelovige wordt beloond in de Hemel, maar in een nieuwe toestand. Daarmee bedoel ik dat hij niet dezelfde behoeftes, verlangens en genot heeft, waarnaar hij in zijn leven op aarde op zoek was. Dus de persoon die beproefd of voorbereid wordt in dit leven, is anders dan diegene die wordt beloond. Ik heb het gevoel dat dat niet eerlijk is.

Mijn antwoord: Hoezo? Religie geeft je precies al het genot van deze wereld, seksueel plezier, zalige maaltijden begeleid door hemelse muziek enz! Als iemand nog steeds gelooft in wat religie hem belooft is hij nog niet klaar om uit de spirituele ballingschap te komen.
Baal HaSulam heeft gezegd dat tussen de religieuze en de Kabbalistische manier van leven en perceptie, er een seculaire, materialistische periode zou komen. Daarna, wordt de Kabbalistische “supermaterialistische” periode geopenbaard, omdat men ziet dat het materialisme ook een godsdienst is!

Verwante Materialen (Engels):
Laitman.com Post: Analysis of the Crisis
Laitman.com Post: Religion Is a Cultural Tradition, Kabbalah Is the Method of Correction
Laitman.com Post: Can Religion Come Out of the Crisis It’s In?

icon for podpress  Revelation vs. Belief [3:26m]: Play Now | Download

Economen Maken Zich Niet Druk Over De Oorzaak Van De Financiële Crisis

Economists Don't Care About the Cause of the Financial CrisisWanneer ik met economen over de financiële crisis spreek, ontdek ik dat zij en ik niet in dezelfde dingen geïnteresseerd zijn.

Zij zijn niet geïnteresseerd in de oorzaak van de crisis, en zijn niet bereid mijn uitleg daarvan te accepteren. Wat hen interesseert is de ontwikkeling van de crisis en wat er hier en nu gedaan moet worden – door een bank of door een gezin.

Tot nu toe klinken mijn voorstellen, over dat wat er gecorrigeerd moet worden de relaties zijn tussen iedereen, zowel tussen organisaties en mensen over de hele wereld, hen naïef in de oren, omdat zij de oorzaak van de crisis nog niet zien – het ontbreken van goede relaties tussen mensen. Deze relaties moeten voortkomen uit het begrip dat we elk deel zijn van een organisme, en dat we dit organisme beter kunnen maken door onderling voor alle delen ervan te zorgen.

Dat is de enige manier waarop wij dit probleem van wereldomvattende crisis kunnen oplossen en alle crises te boven kunnen komen die zich langzamerhand in de mensheid van nu openbaren. Ze worden geopenbaard omdat onze egoïstische ontwikkeling ons tot het punt gebracht hebben waar we allen verbonden zijn binnen één enkel organisme.

Met betrekking tot de wereldwijde crisis, is het proces begonnen, maar het is pas in het beginstadium. Er valt veel over te zeggen, en we zullen er in de toekomst nog veel vaker over spreken – over de oorzaken, de ontwikkeling, en het doel ervan on over de mogelijkheden tot verzachting ervan: over “Het Pad van Licht” dat Kabbalah biedt in plaats van “Het Pad der Lijden”.

Verwante materialen (Engels):
Laitman.com Post: The Remedy for the Global Crisis
Laitman.com Post: My Article on YnetNews – A Kabbalistic Interpretation of the Economic Crisis
Kabbalah Today Article: What Is Happening to Our Economy?

Hoe Krijg Je De Wolf, De Geit En De Kool Over De Rivier? (Hoe Los Je De Wereldwijde Crisis Op?)

How Do You Get the Wolf, Goat and Cabbage Across the River? (How Do You Solve the Global Crisis?)Een raadseltje over een wolf, een geit en een kool: hoe krijg je ze over de rivier in een bootje, zonder dat de een de ander opeet?

De boot is heel klein en kan maar een ding tegelijk houden: óf de wolf, óf de geit, óf de kool. Als je de wolf meeneemt, dan zul je de geit achter moeten laten met de kool, en die zal de kool dan opeten, enzovoort.

Door het primitieve egoïsme van dieren, wordt deze eenvoudige situatie een allerminst oppervlakkig probleem voor het strategische denken van een mens. Het lijkt zo’n simpel raadseltje, maar het kost veel tijd en energie om het op te lossen!

Dit illustreert prachtig hoe de moderne beschaving in elkaar zit. Door hetzelfde principe wordt het eenvoudigste probleem in onze wereld een moeilijk raadsel. Bijvoorbeeld, je moet iets van de ene naar de andere plaats transporteren. Het lijkt een eenvoudige zaak – pak een vrachtwagen en vervoer het. Maar als het nu over geld, goud of diamanten gaat? Dan heb je twintig man extra nodig voor beveiliging, speciale gebouwen, een beveiligde auto, wapens en hoog ontwikkelde technologie. Hieruit kun je afleiden dat de verbindingen binnen het meta-systeem “menselijke maatschappij” extreem inefficiënt zijn. 99% van onze inspanningen worden aan de wrijving binnen het mechanisme gespendeerd. Het systeem verzet zich tegen elke altruïstische handeling erbinnen.

Karavanen met eten voor stervende mensen worden beroofd. Geld dat voor de armste landen bedoeld is, wordt onderweg geroofd enzovoort.

En toch was tot voor kort zelfs de overblijvende 1% voldoende om te zorgen dat de mensheid zich bleef ontwikkelen. Maar nu zien we dat onze beschaving op de rand van de vernietiging staat. De hele eeuwenoude structuur heeft zijn reserves opgemaakt en staat op het punt als een kaartenhuis in elkaar te storten.

We staan hier voor een grappige situatie: wetenschappers van de hele wereld zetten zich in om een meer economische automotor, gloeilamp of ander product te maken. Maar waar doen ze het eigenlijk voor? Allemaal om dezelfde reden – om het groeiende egoïsme van de mensen te bevredigen. We kunnen mensen er niet toe dwingen minder auto te rijden, dus laten we hen dan maar een zuinigere motor geven.

Stel je nu voor dat we het bewustzijn van de mens tenminste enigszins kunnen veranderen, en zijn opvatting over de structuur van de wereld, en over zijn eigen plaats in het universum, iets kunnen verruimen. Dan zou ieder die ergens heen wil rijden zich afvragen: “Hoe kan ik dit economischer doen? Misschien kan ik anderen meenemen in de auto, of de bus nemen?” Hij zal niet bezig zijn met de vraag hoe hij voor zichzelf op benzine kan bezuinigen, maar over de vraag hoe hij de oliereserves van de wereld kan sparen, die van de hele mensheid zijn.

En zo zal het overal zijn! De mensheid heeft een tienvoudige marge aan reserve over alle parameters: brandstof, voedsel, gezondheid enzovoort. Maar brandstof wordt aan zinloze reisjes opgemaakt, op de velden groeit haast niets omdat méér niet winstgevend zou zijn in de vrije markteconomie; mensen zijn ziek en sterven omdat ze elkaar doden met alle mogelijke middelen, van ideeën tot atoombommen…

De term “Crisis van het Systeem” die tegenwoordig zo populair is, betekent dat de crisis in werkelijkheid niet gaat over olie of voedselproductie of demografie. Het is een crisis in onze waarneming van wie we zijn en in wat voor wereld we leven. Dus laten we om te beginnen ons bewust worden van deze belangrijke punten. Dan zal de moeilijke reis met de wolf, de geit en de kool, een gemakkelijk en plezierig tochtje worden!

Verwante materialen (Engels):
Laitman.com Post: Disasters and Diseases Come to an End When Humanity Unites Above Selfishness
Kabbalah Today Article: The Allegory of the Lost Friends in the Desert
eBook – From Chaos to Harmony – The Solution to the Global Crisis According to the Wisdom of Kabbalah

icon for podpress  Toward Integral Consciousness [13:40m]: Play Now | Download

icon for podpress  Creating a New Civilization [6:23m]: Play Now | Download

Kunnen We Onze Gedachten Beheersen?

Can We Control Our Thoughts?Vraag: Is er een manier om de constante stroom van gedachten te stoppen? Kunnen we  leren om onze gedachten te beheersen?

Mijn Antwoord: Natuurlijk! We denken vaak aan dingen waar we niet aan willen denken. We proberen vaak onze gedachten tegen te houden, ze te veranderen en ze te vervangen door andere gedachten. Als dit ons niet lukt, voelen we ons vaak zwak en stom, alsof we de controle over onszelf kwijt zijn geraakt.

In werkelijkheid komen onze gedachten niet naar ons toe “uit het niets”. Eerst verschijnt er een verlangen in ons, zelfs als we dit niet voelen. Hierna verschijnt uit het verlangen de gedachte. Het verlangen brengt de gedachte teweeg. Om deze reden denken we alleen aan dingen die we willen: hoe kunnen we krijgen, vasthouden en dingen die we willen ontwikkelen; of hoe kunnen we meer afstand nemen van dingen die we niet willen.

Een gedachte kan het verlangen niet veranderen. Het kan alleen de omvang van het verlangen veranderen, het vergroten of het verkleinen. Op dezelfde wijze kunnen we ook niet een gedachte niet vervangen door een andere.

Om deze reden kunnen we alleen onze gedachten beheersen, door ons verlangen te beheersen. Dus de vraag is eigenlijk: “Hoe kan ik mijn verlangens veranderen?” – Het antwoord is: door onze omgeving – de groep, de boeken en de leraar!

Verwant Materiaal (Engels):
Laitman.com Post: Where Do Thoughts, Ideas, and Dreams Come From?
Laitman.com Post: Me or the Creator?
Laitman.com Post: Practical Advice by Rabash

icon for podpress   How Can I Control My Thoughts? [2:09m]: Play Now | Download

Analyse Van De Crisis

Analysis of the CrisisEr staat geschreven:” De enigen die iemand niet benijdt, zijn zijn kinderen en zijn studenten.” Ik ben trots op mijn studenten. Met trots publiceer ik daarom teksten en clips die mijn studenten mij toezenden. Het volgende werd mij toegestuurd door mijn studente Tasha Fridkin uit New York:

Een analyse van de crisis

Het is bekend dat de natuurwetten werken ongeacht of we ze kennen of niet. Niemand zal de wet van de zwaartekracht willen testen door uit het raam te springen, want we kennen het resultaat daarvan uit ervaring.

Echter, er zijn weinig mensen die weten dat er naast de wetten die onze fysieke lichamen beheersen, ook wetten zijn die onze zielen beheersen. Wij zien geen zielen in onze wereld, en de interacties ertussen zijn ook verborgen voor ons. Toch maakt dit deze wetten niet minder streng – het effect ervan is even onoverkomelijk, ook al nemen we de invloed ervan niet duidelijk waar.

Volgens deze wetten zijn al onze zielen verbonden tot een harmonieus en uitgebalanceerd systeem dat is gebaseerd op het principe van geven. Ieder individu geeft maximaal aan het systeem, en neemt er slechts het noodzakelijke minimum van.

De mensheid echter heeft zich anders ontwikkeld. Zij heeft het stadium bereikt waarin elke individu het minimale wil geven en maximaal wil profiteren van ieder ander voor zijn eigen persoonlijke genoegen. Bovendien hebben we dat niet eens meer in de gaten. Iedereen wil toch de lotto winnen – een dollar uitgeven en een miljoen winnen. Maar waar komt dat miljoen vandaan? Het komt van miljoen mensen die elk een dollar uitgaven. Met andere woorden, ieder individu wil van iedereen nemen voor zijn eigen profijt. En dit wordt als volkomen normaal gezien.

Maar het evenwicht tussen ons spiritueel en ons lichamelijk bestaan is verstoord. Het overtreden van de spirituele wet roept duidelijke en aanwijsbare verschijnselen op in onze fysieke wereld, zoals de huidige financiële crisis. Deze crisis is slechts een specifieke manifestatie van de algemene crisis in alle sociale verbanden. Het financiële systeem is het meest kwetsbare, net zoals de bloedsomloop in een organisme, verbindt en doordringt het de hele wereldwijde gemeenschap. In geen enkel deel van het financiële systeem is er iets veranderd; de crisis is zuiver psychologisch. We hebben ons foutief gebruik van de verbindingen tussen ons blootgelegd, met als resultaat dat we het vertrouwen in het systeem verloren zijn en dat het hele systeem is ingestort.

Dus, we hebben een stadium bereikt waarin het uiterlijke -de structuur en de principes van onze integrale systemen, minder belangrijk wordt dan het innerlijke – onze gedachten en de bedoelingen waarmee we deze systemen gebruiken.

Als niet ieder van ons zijn houding tegenover de mensen om zich heen verandert, en zijn gedrag aanpast aan de verbindingen tussen de zielen, dan zullen we tegen de wetten van de natuur blijven ingaan. Dan zullen deze wetten een steeds meer negatieve invloed op ons uitoefenen. Niemand kan hier onderuit: er is geen plaats op aarde waar men zich hiervoor kan bergen, of waar men kan gaan wachten tot de dingen zullen verbeteren.

De wereld valt uiteen. Als je gered wil worden, begin dan met jezelf – met je houding tegenover de mensen om je heen. Niemand anders zal je redden.

De wereld is door ieder van ons gebouwd. De wereld is ons gezamenlijke thuis, en dat is gebouwd volgens de wetten van de natuur. Die wereld kan ons ofwel enorme onmetelijk overvloed brengen, ofwel – als hij gebaseerd is op egoïsme – ons onuitsprekelijk lijden brengen, dat ons dan toch tot verandering zal dwingen.

Verwante materialen (Engels):
Laitman.com Post: The Remedy for the Global Crisis
Kabbalah Today Article: What Is Happening to Our Economy?

De Mate Van Iemands Spirituele Ontwikkeling Is Afhankelijk Van Zijn Inspanningen

The Rate of One's Spiritual Development Depends On One's EffortsEen vraag die ik ontving: De laatste jaren zijn er vreemde dingen gebeurd om mij heen. De mensen tegen wie ik vroeger hoog opkeek, raken nu aan lager wal of doen dingen die de geaccepteerde sociale normen overschrijden. Ik was vroeger heel gedreven, maar ik heb nu alle verlangen verloren om mezelf tegenover anderen te bewijzen.Ik heb het gevoel dat alle mensen die ik goed kende en tegen wie ik opkeek niet meer zijn wie ze waren. Ik ben onbeschoft tegenover mijn familie, en voel me daar steeds beschaamd over want ik houd van hen. Ik voel me geïrriteerd door ouderen, voel afkeer van de gezichten van mensen en ik haat mijn eigen lichaam.

Ik studeer al zeven jaar Kabbalah en ik kijk elke dag naar de lessen. Het is erg zwaar voor me om Congressen en gezamenlijke maaltijden bij te wonen, maar ik geniet van de lessen op Internet. Ik voel dat ik mensen in levende lijve eigenlijk liever uit de weg ga. Is dit normaal?

Mijn Antwoord: Iedereen heeft zijn eigen snelheid en ontwikkelingsstadia. Als je systematisch studeert en in je vrije tijd werkt aan verspreiding, kun je er zeker van zijn dat elke stadium voorbij zal gaan. Je zult je erdoorheen werken, en dan komt er een nieuw stadium. Zo zullen stadia elkaar blijven afwisselen tot aan de volledige correctie.

Maar, de snelheid waarop ze elkaar opvolgen is afhankelijk van je inspanningen, en die vormen de enige manier waarop jij invloed kunt uitoefenen op je hele weg naar de Schepper. Als jouw ontwikkeling met de natuurlijke snelheid voortgaat, dan ervaar je druk (lijden) dat je dwingt tot verandering. Echter, als je de druk van de Natuur (de Schepper) voorblijft door je eigen verlangen, dan zul je geen lijden ondergaan, integendeel, je zult vreugde en inspiratie ervaren. De keuze is aan jou!

Verwante materialen (Engels):
Laitman.com Post: It Takes Time, Effort and Experience to Reveal the Upper World
Laitman.com Post: There Are No Speeding Tickets In Spirituality
Laitman.com Post: Freedom of Will Lies in Acceleration
Help Share Kabbalah

icon for podpress  Kabbalah Dissemination [03:03m]: Play Now | Download

icon for podpress  Kabbalah Revealed Episode 11- Free Will Part 2, The Four Factors [24:57m]: Play Now | Download