Hoe Moeten Wij De Torah Interpreteren?

laitman_209Torah, Dewariem (Deuteronomium) 13:13 – 13:16: Wanneer je in een van de steden die de Eeuwige, je God, je geeft om er te wonen hoort zeggen: “Nietswaardige mannen zijn er bij je op uitgetrokken en hebben de inwoners van hun stad van de goede weg afgebracht door te zeggen: “ Laten we andere goden gaan dienen! die jullie niet gekend hebben.” Dan moet je heel goed informeren, onderzoeken en navraag doen. En is het inderdaad waar, staat het vast: bij jou is dit afschuwelijke voorval geschied, dan moet je de inwoners van die stad met het zwaard doodslaan, leg de stad met al wat er is onder de banvloek van het zwaard, ook het vee ervan. (Vertaling: Jitschak Dasberg)

We kunnen de Torah niet letterlijk interpreteren, omdat er alleen over spirituele eigenschappen en spirituele staten van de mens gesproken wordt. Als er staat geschreven: “dan moet je de inwoners van die stad met het zwaard doodslaan”, wil dit niet zeggen dat het werkelijk op die manier gebeurd is.

Doodslaan” betekent: egoïstische intenties in je elimineren. Niet de verlangens zelf, ze zijn allemaal correct, maar de intenties zijn egoïstisch geworden. Zij moeten afgesneden worden, als met de snede van het zwaard.

Er zijn vier niveaus van verlangen: mineraal, vegetatief, animaal en menselijk. Het hangt af van het niveau waartoe het verlangen behoort of het geslacht, verbrand, gestenigd, enz. moet worden.

Dit betekent dat wij allereerst het niveau van het verlangen moeten vaststellen. Daarvoor is het nodig om aan een mens te vragen dat uit te zoeken en hem te helpen bij het vaststellen van het soort verlangen. Je kunt nu eenmaal niet in zijn innerlijk naar boven klimmen en zijn intentie van “ten behoeve van mijzelf” omdraaien naar “ten behoeve van anderen.” Je moet er zeker van zijn dat hij deze knop zelf gaat omdraaien. Dit is een correctie.

In de Torah staat geschreven: “hebben de inwoners van hun stad van de goede weg afgebracht”, dit betekent dat zij beginnen om van het niveau van geven en onvoorwaardelijke liefde voor de naaste af te vallen. Eens was het allerbelangrijkste voor de gemeenschap de liefde voor de naaste en geven, “Wij” had voorrang boven het persoonlijke “Ik” dat door iedereen onderdrukt werd.

Wij zijn allemaal op pad naar correctie, daarom betekenen alle terechtstellingen en straffen waar de Torah over spreekt, bestraffingen voor allerlei egoïstische problemen die onthuld worden en door de invloed van de omgeving, druk en educatie, gecorrigeerd moeten worden.

Als het “Ik” zich plotseling gaat manifesteren in een mens en hij er – gedreven door zijn egoïsme – anderen in meesleept met het argument dat wij op deze manier moeten handelen, moet hij deze innerlijke impulsen doden. De groep moet daarop letten, ervoor zorg dragen, en deze staten voorkomen.

Er staat geschreven: “Nietswaardige mannen zijn er bij je …. “Bij je” zijn de eigenschappen van geven en liefde en “nietswaardige mannen” zijn de egoïstische verlangens die een mens naar “andere goden” leidt, naar andere waarden. Daarom moet een mens er niet alleen tegen ageren, maar ook de innerlijke motivatie ervan verhelderen: waar leidt dit heen, waar is dit vandaan gekomen, waarom is hij plotseling zo zwak? Het is nu eenmaal zo dat het egoïsme in ieder van ons elke seconde wordt vernieuwd.

Een mens moet heel goed beseffen wat hij moet doen. Dit is een heel grote taak en de groep moet ieder individu voortdurend beschermen, helpen, inspireren, kracht geven en ondersteunen.

From KabTV’s “Secrets of the Eternal Book” 7/20/16

 

Discussie | Share Feedback | Ask a question




"Kabbalah & het Doel van het Leven" Reacties RSS Feed