De structuur van het universum, deel 2

De fasen van de ontwikkeling van de schepping

De Schepper laat het Licht (+) van vervulling, van voldoening, uitstromen, dit brengt het verlangen naar het Licht voort, de Kli (vat) (-).

Het Licht is fase 0 (Keter). De eerste fase, Hochma, is al een verlangen om te ontvangen dat van het Licht wil genieten. Dit is een natuurlijk, instinctief verlangen. Gewoonlijk tekenen wij dit als een vat dat het Licht ontvangt.

Nadat het Licht het verlangen heeft geschapen, begint dat verlangen te veranderen. Nu wil het gelijkvormig worden aan het Licht en daarom weigert het om te genieten. Het Licht geeft geleidelijk Zijn eigenschappen van geven door, en het verlangen dat nu zelfstandig wil geven en gelijkvormig aan het Licht wil worden, dooft uit. Dit is de derde fase, Bina.

Vraag: Als ik in stadium 1 wilde ontvangen, wil ik dan in fase twee, onder de invloed van het Licht, plotseling geven, gelijkvormig worden aan het Licht?

Antwoord: Onder de invloed van het Licht begin je te veranderen.

De derde fase is heel interessant. Deze is tegengesteld aan de eerste fase, het schepsel bereikt nu namelijk een staat die tegengesteld is aan de oorspronkelijke staat waarin het was geschapen. Daarna besluit Bina: “Als ik wil geven, moet ik mijzelf realiseren.” Daarom wordt er, vanuit dat verlangen om te geven, een nieuwe fase geschapen, Zeir Anpin genaamd.

Er bestaat nog een verlangen om te ontvangen, maar dat is heel klein, niet zo groot als in de fase van Hochma.

Vraag: Waarom is fase twee onvoldoende? We worden immers toch gelijkvormig aan de Hoge Kracht die gevend is.

Antwoord: Nee. We worden gelijkvormig aan de Hoge Kracht in onze intentie, maar niet in onze vorm. Wij geven niets in Bina, het enige is dat we weigeren om te ontvangen. Maar als Bina zichzelf realiseert in Zeir Anpin, de derde fase, concretiseert zij zich als gelijkvormig aan de Schepper.

Daarom is Keter de eigenschap van geven van de Schepper. Hochma  is de concretisering van dit verlangen om te geven. Bina ontvangt de eigenschap die Hochma aan haar doorgeeft en weigert van haar kant om te ontvangen.

Maar vooralsnog heeft zij niets te geven en wil zij dat ook niet.

In de derde fase, Zeir Anpin, realiseert Bina haar eigenschap van geven. Het is alsof zij dit voortbrengt, deze volgende eigenschap heeft gecreëerd en deze vervult.

Vraag: Dus in de derde fase is het zo dat ik zowel iets geef als neem?

Antwoord: Ja. Zeir Anpin is complex, ingewikkeld, alsof het uit twee delen bestaat, zoals Bina. Hochma bestaat ook uit twee delen, evenals Keter. Dit betekent dat de wil om te ontvangen altijd aanwezig is. 

Als Zeir Anpin volledig gevuld is door Bina, begint het te voelen dat het belangrijker is om gevuld te worden dan het ontvangen te weigeren. Daarom wordt de eigenschap die verlangt naar vervulling Malchut (koninkrijk) genoemd: het koninkrijk der verlangens. 

Malchut is volkomen tegengesteld aan Keter, Dit betekent dat de schepping, die volkomen tegengesteld is aan de Schepper, tenslotte wil realiseren wat Hij voor haar gepland heeft. Dit betekent dat de Schepper wil geven en dat Malchut wil ontvangen wat Keter wil geven.

From KabTV’s “Basics of Kabbalah” 11/27/18

Blog in het Engels: https://laitman.com/2019/07/the-structure-of-the-universe-part-2/

Filed under: Kabbalah Study, Spiritual Work | Add Comment / Ask Question →

Discussie | Share Feedback | Ask a question




"Kabbalah & het Doel van het Leven" Reacties RSS Feed