Waarom Heb Ik Deze Wereld Van Verbeelding Nodig?

greatEen vraag die ik heb gekregen: Wat is de benadering van de perceptie van de werkelijkheid van de wetenschap van Kabbalah?

Mijn Antwoord: De benadering is heel simpel. Een mens is een verlangen. Dit verlangen verbeeldt zichzelf van binnen in – wie ik ben, wat ik ben, waar ik uit besta, hoe ik besta, en zowel als wat ik voel en hoe ik me voel. Bovendien verbeeldt het zich wat er zogenaamd buiten het verlangen om bestaat, alsof er een andere vorm van verlangen op een of andere manier buiten het verlangen om weergegeven wordt.

Er is een groot gat tussen het verlangen dat aan mij lijkt te behoren (waarin ik mezelf voorstel) en het verlangen dat ik waarneem als zijnde alles om me heen. Het verlangen dat ik als mijn externe omgeving zie is niet verbonden met mijn innerlijke “ik”.

Dit externe voelt vreemd ten aanzien van mijn innerlijke verlangen: echter ik analyseer het alleen in de mate waarin het innerlijke verlangen er van kan profiteren. Dit wil zeggen, in de mate waarin ik genot ervan kan ontvangen in mijn innerlijke verlangen. Daarom kan ik dit externe verlangen doden; ik kan het lozen, of van alle leven en Licht vrijmaken, omdat het me niet uitmaakt wat er mee gebeurt. Het belangrijkste voor mij is om mijn innerlijke verlangen te vervullen. Ik gebruik het externe verlangen alleen om mijn innerlijke verlangen te baten.

Waarom nemen we de wereld en onszelf op deze manier waar? Baal HaSulam legde uit dat er alleen maar één verlangen is, maar dat het twee innerlijke, diepgewortelde verschillen heeft – de verdeling in innerlijk en uiterlijk. Door deze breuk, de Schepper stond ons toe om het verschil te voelen tussen Hem en onszelf – om te voelen hoe tegenovergesteld we aan elkaar zijn en hoe ver Hij van ons is. Echter, in plaats van Hem te voelen, verbeelden we ons de wereld die ons nu omringt.

Hoe kan Hij anders Zichzelf, de eigenschap van schenking, in ons inbedden, in de eigenschap van ontvangst? Hij doet dit door ons een voorbeeld te geven van waar deze twee vormen van de natuur voor staan, wat het inhoudt om te ontvangen en om  te schenken.

Het Eerste Kabbalah Boek In Het Chinees

Het eerste boek over Kabbalah in Chinees is uit! De naam van het boek is De Wijsheid van Kabbalah; het bevat de vertalingen van twee Engelstalige boeken, Kabbalah Onthuld en Van Chaos naar Harmonie.

De Nederlandse tak van Bnei Baruch is tevens bezig met het benaderen van de uitgevers die het boek “Crisis als Kans” uit zullen geven. Dit boek bevat de vertaling van de Engelstalige boeken: Kabbalah Onthuld (Kabbalah Revealed), Van Chaos naar Harmonie (From Chaos to Harmony) en Red Jezelf (Bail Yourself Out).  We hopen binnenkort ook de gelukkige mededeling op de website te plaatsen dat het eerste Nederlandstalige boek over Kabbalah op de markt is!

Tot die tijd is het boek gratis als pdf bestand te downloaden vanaf www.pdfbank.org.

Waarom Doet De Schepper Ons Lijden En Genieten?

peg.jpgTwee vragen die ik gekregen heb over het genot en het lijden:

Vraag: Waarom doet de Schepper ons lijden?

Mijn Antwoord: Dit volgt uit de regel “de grootte van het Licht wordt gezien uit de duisternis”. Voetbal fans kunnen bijvoorbeeld niet volledig tevreden zijn met het spel tenzij hun team moeilijkheden ervaart. Onderzoek heeft getoond dat fans van het winnende team die door negatieve emoties gegaan zijn, omdat het team dreigde te verliezen een veel beter en positiever gevoel hadden over de wedstrijd. Negatieve emoties spelen een sleutel rol bij positieve gevoelens.

Vraag: Er is een vraag waar ik al een langere tijd mee zit en die mij ook gehinderd heeft bij het accepteren van Kabbalah. Waarom wilde God Zichzelf plezieren (door Zijn schepping te plezieren – aangezien we allen één zijn); waarom behield Hij niet gewoon Zijn volmaaktheid? Dit moet betekenen dat Hij ook een egoïstisch verlangen had om genot aan Zichzelf te bezorgen.

Mijn Antwoord: Jij redeneert op deze manier omdat je de eigenschap van het genot niet begrijpt. Je denkt dat het een soort referentie aan zichzelf bevat, maar dit is niet zo.

Een Nieuwe Teleurstelling Bij Onderzoek En Preventie Van De Globale Opwarming

ecologyIn het Nieuws (van Political Lore): “Waarom wordt er weinig of geen aandacht geschonken aan de “Klimaatgate”? In 2008 heeft Dr. Roy Spencer een boek geschreven genoemd “Klimaat Verwarring: Hoe Globale Opwarming Hysterie Tot Slechte Wetenschap, Uitbuitende Politici en Misplaatste Beleiden Die De Armen Schaden“. Dr. Roy Spencer is de voormalige Senior Wetenschapper voor Klimaat Studies bij NASA’s Marshall Space Flight Center. In dit boek verdedigt hij de de programma’s die het congres in het leven roept om globale opwarming “tegen te gaan” met veel te grote haast tot wetgeving omgevormd worden. Wetten en beleid worden makkelijk gemaakt daar waar er “angst” is waar iets tegen gedaan moet worden. Angst is de beste vriend van de wetgever. Angst zorgt voor gemakkelijk bekrachtigen van de wetgeving, waarbij men op weinig tegenstand stuit. Waarom wordt de “klimaatgate” dan zo weinig behandeld in de pers. Alles heeft met geld te maken. Er kan zoveel geld verdiend worden aan de hand van de angst veroorzaakt door de opwarming van het klimaat, vraag het maar aan Al Gore. Des te meer angst er is, des te meer beloning er is voor het congres, of wie dan ook. Journalisten hebben apocalypitische verhalen NODIG om te overleven. Het geeft ze dit verhaal waar ze hier en daar dingen aan kunnen toevoegen, op elk moment dat ze iets nodig hebben om over te spreken. De mensen die globale opwarming promoten willen alleen angst en schuldgevoel bij de mens en de ondernemingen opwekken. Angst produceert geld, en gehaaste wetgeving. Hoeveel wetenschappers worden gesubsidieeerd wegens de noodzaak om uit te zoeken waarom deze “opwarming” gebeurt, of om uit te zoeken hoe deze “opwarming” tegen te gaan.

Mijn Antwoord: Dit is een nieuwe teken hoe mensen geleidelijk gefrusteerd raken door al hun pogingen om het leven beter te maken. In de tussentijd worden dingen alleen maar erger, en als resultaat hiervan zijn meer mensen geneigd om Kabbalah’s perspectief te horen.

De Schepping En De Schepper Zonder Elkaar Niet Bestaan

titlesEen vraag die ik heb gekregen: Waar is mijn “ik” in het spirituele systeem van krachten?

Mijn Antwoord: Het “ik” is degene die ze onthult. “Ik” is het scherm waarop zij geopenbaard worden. “Ik” is de gradatie van de gelijkheid en onthulling. In de spirituele wereld, is het onmogelijk om verschil te trekken, omdat je het openbaart door middel van de interactie (Zivug) en vereniging. Het is onmogelijk om het spirituele gevoel te verdelen in de verwerver en het verworvene.

Spiritualiteit is een gevoel van gemeenschappelijkheid, het is het resultaat van je betrokkenheid bij het Hoogste Niveau. Je wordt geen “schepping” genoemd, totdat je de Schepper openbaart. En als je dit gevoel hebt is het onmogelijk om onderscheid te maken tussen Hem en jezelf. De schepping en de Schepper kunnen zonder elkaar niet bestaan, en je openbaart dit in de mate waarin je gelijk wordt aan Hem.

Je vraagt dus “Waar is mijn “ik” hier? “Ik” is de gradatie van je gelijkheid met de Schepper. Zonder dit kun je niet bestaan in de spirituele wereld.

Tegenslagen Zijn Hulp In Vermomming

De Zohar: Veelvuldig zijn de kwalen die Jacob troffen, om zich niet over te geven aan de kwade neiging. En hoeveel kwalen ondergaan de rechtvaardigen in deze wereld, kwalen na de kwalen, en lijden na lijden, om ze te zuiveren voor de volgende wereld?

De onthulling van de kwade neiging is noodzakelijk omdat de persoon anders niet vooruit kan komen. De toestand van “rechtvaardig” is een immobiele toestand. Het is een toestand waarin men voelt dat hij niets nodig heeft, dat alles in perfecte orde is, en dat alles wat er gebeurt omwille van het goed is. Echter kan een persoon niet vorderen, als hij zich zo voelt.

Het zijn precies de tegenslagen die ons treffen, die de “motor van vooruitgang” worden. We moeten ze zien als een vorm van hulp, die precies leidt tot het gewenste gevolg.

Toch is alles afhankelijk van iemands voorbereiding. Als een persoon  zichzelf op een correcte manier voorbereidt op het openbaren van de “verdorvene” (verschillende negatieve verlangens, zwakte en verwarring), dan is hij in staat om ze als goedheid te accepteren. Doordat hij ervaring verkregen heeft, ziet de persoon dat naar mate hij op zoek gaat naar een uitweg, uit deze dalingen, hij slimmer en sterker wordt, en daarmee uitstijgt boven zijn huidige toestand. Dit is waarom een persoon uit de toestand van rechtvaardigheid gehaald wordt, en verward wordt door vreemde gedachten en verlangens; dit komt doordat dit hem het materiaal voor vooruitgang geeft.

We moeten onze houding ten aanzien van wat er gebeurt veranderen. Het is heel belangrijk om alle storingen als hulp onderweg naar het doel te zien. Ze dwingen ons tenslotte om naar krachten te vragen die ons steun en hulp bieden in de moeilijke tijden. De groep, de verspreiding van Kabbalah, de studie en een goede schema zijn de middelen die ons zullen dwingen om sterker te worden en om kracht te vergaren, in plaats van te stagneren op de rustige wateren van onze rechtvaardigheid.

Ons Innerlijk Coördinatie Systeem: Wereld-Jaar-Ziel

The Soul Is the Property of Bestowal, and Until We Develop It, We Remain AnimalsDe spirituele wereld bestaat uit dezelfde delen en verbindingen tussen deze delen als de stoffelijke wereld. Echter, kunnen we de spirituele wereld voelen in de mate waarin onze gevoelens het ingaan. Krachten dalen van Boven naar onze wereld, en ze hebben levenloze, vegetatieve, dierlijke en menselijke eigenschappen. Dit is wat we observeren: de uitdrukkingen van de Hoogste Krachten in deze wereld als objecten en handelingen.

Onze ontmoeting met de details van waarneming brengt deze vormen naar boven. Als ik bijvoorbeeld zeg dat ik een object voor me zie. Het verschijnt in een specifieke vorm voor me, maar als ik andere eigenschappen had gehad zou ik een andere vorm zien. Baal HaSulam geeft het voorbeeld van een tafel: ik zie het op een bepaalde manier, maar een engel ziet het door zijn eigenschappen.

Realiteit of waarneming wordt geproduceerd als mijn eigenschappen zich met die van het Licht verenigen, wegens onze gemeenschappelijke of dezelfde eigenschappen. Buiten mijn waarneming om, is er alleen maar Oneindigheid, waarvan ik alleen de delen waarneem waarmee ik eigenschappen deel. Dus hoe kan ik mezelf afstemmen op het hebben van de eigenschappen met de Hoogste Wereld? Ik kan het doen, omdat ik binnen mezelf in, hetzelfde coördinatie systeem heb (wereld-jaar-ziel en kant en klare werkelijkheid) netzoals de Oneindigheid binnen zich heeft. En als ik er om vraag, maakt het Hoogste Licht mijn systeem gelijk aan dat van het Hoogste Niveau. Dit wordt genoemd de correctie van de ziel. Het is als ik mijn systeem gelijk maak aan het systeem van de Oneindigheid, in een bepaalde mate. Ik bepaal hiermee mijn spirituele niveau en de mate waarin ik de Oneindigheid waarneem.

De Oorzaak Voor Onze Verwarring

wordsEr is een regel: een krachtig Licht gaat een dun verlangen in. De Lichten en verlangens volgen een omgekeerde volgorde, dus als het kleinste verlangen mist, mist het sterkste Licht ook. Dit zorgt voor een boel verwarring in onze wereld. We begrijpen niet waarom we iets op een plek doen en het naar ons op een andere plek terug komt. Het lijkt alsof er geen verband is tussen de twee verschijningen. We verpesten iets op een plek, maar de slagen komen ergens anders vandaan naar ons toe, en we zien geen verband tussen de twee.

Dit is waarom we de oorzaak van ons lijden niet begrijpen. We zien de innerlijke verbindingen niet, het net dat binnen ons allen bestaat en alles in één systeem verbindt. Dit is waarom we door het leven gaan alsof we door een donker labyrint dwalen, niet begrijpend wat er nu écht gebeurt.

De reden voor dit soort verwarring is de omgekeerde volgorde van de Lichten en de Kelim: als ik niet een zwaar verdorven Kli niet gecorrigeerd heb, mis ik een heel dun Licht op volledig andere plekken.

De enige oplossing is om de wereld te zien als integraal en verbonden als één geheel. Dit is de kans die we ontvangen als we de wereld door de wijsheid van Kabbalah onthullen. Alleen het vermogen om dingen duidelijk te zien zal ons de kans geven om onszelf en de wereld te corrigeren en om al onze problemen op te lossen.

De Schepper Is Een Detail In Je Waarneming

thin lineEr bestaat niets anders in de spirituele wereld dan krachten. Maar de verbinding tussen ze wordt bepaald door je waarneming (wereld-jaar-ziel in een kant en klare werkelijkheid). En de Schepper is ook een detail in je waarneming. Hij is iets buiten je om. Dit wil zeggen, uit je innerlijke werkelijkheid, leid je iets af dat er aan geeft en het in stand houdt en je noemt dit deel “de Schepper”. Jij bent het die Hem onderscheidt en “weergeeft” binnen je eigen eigenschappen. Hetzelfde is waar ten aanzien van de rest van het beeld (wereld-jaar-ziel). Als je je in de spirituele wereld bevindt, onthul je de spiriuele matrix van krachten, “wereld-jaar-ziel en een kant en klare realiteit”. Dan onthul je een verschillende volgorde van krachten die elkaar beïnvloeden. Ze bevatten een innerlijk deel (de ziel) en een uiterlijk deel (de wereld). En je begrijpt sommige krachten, waarbij je ze als oorzaken en gevolgen ziet, dit is het jaar. Ze bevatten een Hoogste Gedachte en een kracht die het proces leidt, en dit is de kant en klare werkelijkheid.

De Fysieke Handelingen Kunnen Niets In De Wereld Corrigeren

realityHet is niet logisch om wat dan ook in onze wereld te proberen te corrigeren, aangezien dit de wereld van gevolgen is, die van de spirituele wortels naar beneden zijn gedaald. Echter als we op een of andere manier de hogere wortels beïnvloeden, zullen we ook in staat zijn om de materiële wereld te veranderen. De wortelen kunnen niet beïnvloed worden door zelfstandige individuen. Het is slechts door ons te verenigen, dat we een verbinding kunnen bewerkstelligen met de wortels, aangezien we op die plek niet als individuen bestaan. In de wortels zijn we allen in één systeem verenigd worden.

Om deze reden moeten we ons verenigen, als we onze werkelijkheid wensen te veranderen. Als we dit verlangen hebben, zal het het Licht naar ons toe trekken, dat alles in deze wereld zal corrigeren.

We zullen dan echt de “wereld corrigeren”. Maar als we de uiterlijkheid proberen te corrigeren – de externe handelingen, gedrag of religieuze geboden – is dit nutteloos, aangezien hier niets gecorrigeerd kan worden. Deze zijn alle slechts een afdruk in de levenloze materie van wat er Boven gebeurt.

Dit is hetzelfde als een beeld dat op de muur door middel van het licht geprojecteerd is, proberen te slaan. Of het zoenen en om vergiffenis vragen. Dit is waar onze handelingen op lijken, maar we blijven denken dat we iets kunnen veranderen op deze manier.

Alleen de innerlijke correcties van de persoon kunnen de materiële wereld beïnvloeden. Dit is waarom we Kabbalah verspreiden, in plaats van mensen aan te sporen om zich bezig te houden met de ecologie, de crisis of de financiën.

Desniettemin, is de persoon altijd meer bereid om de materiële dingen te “corrrigeren”, met name als hij weet dat zijn inspanningen door anderen opgemerkt zullen worden en dat ze gewaardeerd zullen worden, of als hij zelf trots kan zijn op zijn handelingen, en de maatschappij hem zal steunen. In dit geval is de persoon bereid om alles te doen, en dit drijft hem om zulke handelingen te verrichten.

Innerlijk spiritueel werk is juist om deze reden moeilijk: het wordt niet gewaardeerd door de mensen om ons heen of zelfs niet door ons eigen egoïsme. Echter vindt het echte werk alleen binnen de persoon in plaats, en is niet afhankelijk van zijn lichaam of de fysieke handelingen die hij verricht.