Wie zal ons over de Machsom leiden (Barrière)?

962.3Vraag: Als een student tijdens het leven van de leraar de Machsom (barrière) niet is overgetrokken, hoe liggen de kansen dan om het later te kunnen doen? Moet hij het tijdens het leven van de leraar doen?

Antwoord: Natuurlijk is dat wenselijk. Maar het kan alleen door gelijkvormigheid van kwaliteiten, dat wil zeggen: toewijding aan het pad, “gehechtheid” aan de leraar, het opvolgen van al zijn adviezen en de mate waarin de leraar in zijn ogen belangrijker is dan hijzelf. Met andere woorden, het is een oefening in relatie tot de Schepper.

Er zijn veel studenten die heel bekwaam zijn, heel graag spiritualiteit willen bereiken, maar voor hen prevaleert het belang van iets van henzelf boven het belang van wat de leraar voorschrijft of wat de leraar noodzakelijk vindt.

Stel dat iemand iets onaangenaams over jou en over de leraar schrijft, wat zal je dan het meest pijn doen? Zal je dan zijn eer verdedigen of die van jou? Hoe stel je je dan op, waar zet je je voor in?

Opmerking: Maar dat hangt af van de verschillende stadia van iemands ontwikkeling.

Mijn antwoord: Zonder twijfel, natuurlijk! Maar je vraagt of het mogelijk is om de Machsom over te gaan vóór de dood van de leraar. Ik weet het niet. Dit is het probleem van de student. In ieder geval duurt het na zijn dood veel langer.

Vraag: Maar wie brengt hem dan over de Machsom als de leraar het niet kan doen?

Antwoord: Diezelfde leraar, alleen in een andere vorm. Als de student geen gebruik heeft kunnen maken van zijn onmiddellijke aanwezigheid naast hem, zal hij hem in een andere gedaante om zich heen moeten zoeken. Net zoals hij naar de Schepper zoekt.

Vraag: Kan het iemand anders zijn dan de leraar?

Antwoord: Nee, niemand! Niet iets dat gematerialiseerd is. Dezelfde leraar, alleen in een andere vorm, niet de persoon.

Opmerking: Maar als er, zoals u zegt, een opeenvolging is, u volgt Rabash ….

Mijn Antwoord: Dan moet het iemand zijn die het hoge pad al gegaan is. Hoe kun je iemand die zich op hetzelfde niveau als de studenten bevindt daar plaatsen? Eén van hen boven hen plaatsen? Op basis waarvan?

Vraag: U bent het niveau dat we vast moeten houden. Maar als u hier niet meer bent, in welke vorm kunnen we het dan doen?

Antwoord: Als je deze vorm niet ontdekt, is dat natuurlijk een slechte zaak. Dan kom je op een heel lange weg terecht, met “vallen en opstaan”.

Als een student na vijftien à twintig jaar de spirituele wereld nog niet heeft betreden terwijl hij bij mij is, zal hij nog eens hetzelfde aantal jaren nodig hebben om zonder mij de spirituele wereld te betreden.

Vraag: Hoe ging dat met u en Rabash?

Antwoord: Ik nam alles wat ik nodig had van Rabash tot mij. Ik vertrouwde uitsluitend op het feit dat ik bij hem was. Daarna volgde er een lange weg om dezelfde wederzijdse verbindingen die wij vóór zijn dood tot stand hadden gebracht, te verdiepen.

Blog in het Engels: https://laitman.com/2022/10/who-will-take-us-across-the-machsom-barrier/

Voor meer informatie: https://www.facebook.com/KabbalahInfoHolland 

Het volgende blog verschijnt zondag a.s.

From KabTV’s “I Got a Call. Spirituality During the Lifetime of the Teacher” 7/8/13

Related Material:

Teacher And Students

The Connection Between Teacher And Student

A Real Teacher Is Felt With The Heart

Filed under: Spiritual Teacher, Spiritual Work | Add Comment / Ask Question →

 

Discussie | Share Feedback | Ask a question




"Kabbalah & het Doel van het Leven" Reacties RSS Feed

Volgend bericht: