Vooruitgang in je eigen tempo

Eenieder maakt vorderingen in zijn of haar eigen tempo en eigen stijl, en gaat door de eigen specifieke stadia heen. Daar hoeven wij ons geen zorgen over te maken, een mens weet niet waarom de ziel op een bepaalde manier gecorrigeerd wordt en zich vanuit een tegengestelde staat omhoog heft. Hoe hoger de ziel voor de breking was, hoe ernstiger de gebroken staat is en hoe hoger zij zich verheft na de correctie en naar haar plaats terugkeert.

Dit wordt aan de mens gegeven. De Schepper heeft hem of haar geschapen met een ziel van een zekere hoogte en Hij organiseert de juiste omstandigheden voor de mens: gedachten, gevoelens en een bepaalde omgeving. Alle omstandigheden komen uit de breking van de ziel voort. De Schepper beschouwt een mens niet persoonlijk, maar kijkt naar het geheel van de gebroken ziel die gecorrigeerd moet worden. De gebrokenheid moet tot aan de laagste grens neerdalen om van daaruit te kunnen stijgen.

Iedereen begint aan de stijging zoals in de parabel van de koning, die zijn onderdanen bijeenriep om zijn schatten naar een andere plaats over te brengen en aan ieder van hen één munt gaf. Eenieder draagt zijn deel, met zijn of haar innerlijke eigenschappen, gezondheidsomstandigheden, omgeving en diverse obstakels op het pad. Hij wordt ofwel ziek, komt in de gevangenis, promoveert of wint een miljoen dollars in een loterij. Eenieder overwint zijn eigen obstakels, alles is van tevoren geregeld. 1

We hoeven ons geen zorgen te maken over de staten waar wij doorheen gaan, alsof ik er zelf verantwoordelijk voor zou zijn. Ik ben op dit moment alleen verantwoordelijk voor het aantrekken van het Licht. Alles wat er was en wat er zal zijn, wordt door de Schepper bepaald. Al mijn stappen zijn al bekend. Alleen de kwaliteit van de stappen is niet bekend. Ik moet van punt A naar punt B gaan, maar dat kan ik met paard en wagen doen, per trein, lopend of als iemand die nauwelijks kan kruipen.

De snelheid hangt van mij af, maar ik moet door alle staten heen die al vastgesteld zijn. Er zijn mensen die voorspellingen doen. En dan? Ik vraag hen niet naar voorspellingen, want ik wil niet denken aan wat er met mij zal gebeuren. Het enige wat ik belangrijk vind is de mate waarin ik op elk gegeven moment aan de Schepper gehecht ben. Los hiervan is er niets belangrijk: Of ik nu rijs of val, of heen en weer geworpen word, de Schepper zal voor mij zorgen.

Alle obstakels zijn al op mijn pad gebouwd, afhankelijk van mijn ziel en ik moet er doorheen, anders corrigeer ik mijn ziel niet en zal ik vanuit de obstakels niet kunnen opstijgen. Daarom moet ik ze niet als tegenslagen beschouwen. Deze verstoringen zullen onthuld worden en boven elke verstoring moet ik mij aan de Schepper hechten. De enige verstoring is afgescheiden zijn van de Schepper. In elke situatie maak ik mij alleen zorgen over de vraag hoe ik mij nog sterker aan Hem kan hechten en ik schrijf alle staten en alle hulp aan de Schepper toe.

Niet de situaties zelf zijn belangrijk voor mij, maar hoe ik mij ernaar opstel: in welke mate ik daarin de Schepper rechtvaardig en ik solidair ben met Hem. De Schepper maakt mij alleen bang zodat ik mij aan Hem vastklamp en Hem nog meer rechtvaardig.

Daarom ben ik niet bang voor de toekomst, het doet er niet toe wat er kan gebeuren. Ik ben maar voor één ding bang: zal ik de kracht hebben om mij met de Schepper te verenigen en mij aan Hem te hechten, zoals een baby zich aan zijn moeder vastklampt alsof hij zich weer in haar buik wil verstoppen.

Ik moet mijn vertrouwen versterken, dat betekent dat ik alles wat er in mijn wereld gebeurt aan de Schepper toeschrijf. Er is geen andere bron. Alles wat er gebeurt, gebeurt alleen zodat ik het kan verbinden met de Schepper, in mijn hart en ziel. De neiging tot het kwaad, Farao, wil mij van de Schepper scheiden, van de enige Oorzaak van alles wat er gebeurt. 2

Als het voor mij duidelijk zou zijn dat alles van de Schepper afkomstig is, zou er geen vertrouwen nodig zijn, want dan zou alles heel duidelijk zijn. Ik moet in contact staan met de Schepper die mij als een marionet aan zijn touwtjes heeft. Zo word ik een engel, volledig onder controle, als een paard of welk ander dier dan ook. Daarom wil ik enerzijds afgescheiden zijn van de Schepper en tegelijkertijd met Hem verbonden zijn, door mijn eigen inspanningen, boven de beperkingen uit, boven Zijn verborgenheid uit, alsof er geen verborgenheid en restrictie bestaat. Dit, dat ik mij als het ware zelf wakker maak, wordt het “Hervormende Licht” genoemd.

Als de koning wil nagaan in welke mate de slaaf aan hem toegewijd is, doet hij alsof zijn leven in gevaar is. Zo kan hij controleren of de slaaf bereid is om zijn leven op te offeren om de koning te kunnen redden. Daarom moeten wij allereerst het Licht van geloof verkrijgen waardoor wij hechting met de Schepper, het Licht van Hochma, het Licht van Kennis, bereiken.

Kennis kan het geloof niet overstijgen, want het gaat niet over het geloof dat wij in onze wereld kennen. Geloof boven de kennis is de bereidheid om, zonder dat er enige reden voor is, te geven. Van ons wordt er toewijding gevraagd, in ruil waarvoor? In ruil voor niets. Allereerst bereiken wij het Licht van geloof, van toewijding, alleen dan kunnen wij ons met de Schepper verbinden. 3

Hechting aan de Schepper duurt één moment, maar een mens wil zich voor eeuwig aan dit moment hechten, alsof er niets anders bestaat. Hij schrijft heel het verleden, het heden en de toekomst aan de Schepper toe en ziet in Hem de oorzaak en het gevolg van al zijn handelingen en resultaten. En hij blijft zelf niet meer dan één punt dat dit alles waarneemt.

De Schepper heeft de neiging tot het kwaad geschapen, Hij schiep ook de neiging tot het goede. Aan de mens is alleen het besluit: “Er is geen ander dan de Schepper.” 4

From the 1st part of the Daily Kabbalah Lesson 2/26/19, Writings of Baal HaSulam, Introduction to The Study of the Ten Sefirot, item 17

1 Minute 0:8:40

2 Minute 0:14:11

3 Minute 0:24:30

4 Minute 0:32:20

Filed under: Daily Kabbalah Lesson, Spiritual Work | Add Comment / Ask Question →

Discussie | Share Feedback | Ask a question




"Kabbalah & het Doel van het Leven" Reacties RSS Feed

Volgend bericht: