New Life #165 – Prominente vrouwen in de Bijbel, deel 1

New Life #165 – Prominente vrouwen in de Bijbel, deel 1
Dr. Michael Laitman in gesprek met Oren Levi en Nitzah Mazoz

Uitgebreide samenvatting

Wat is de rol van vrouwen in het systeem van één familie?

De man bewust maken van één familie. In de vroege geschiedenis was een familie heel natuurlijk.

Het ego ging een rol spelen bij Adam en Eva. Zij ontdekte dat de slang, het ego, tussen hen in kwam. Sindsdien is een familie niet meer iets wat op een natuurlijke wijze ontstaat, zoals dat bij dieren het geval is.

Men wil in onze tijd niet meer trouwen, geen kinderen, in allerlei werelddelen zijn er veel problemen.

Een familie is een verbinding tussen mensen die beseffen dat zij verantwoordelijk zijn voor elkaar. Wij moeten in harmonie zijn met de natuur, verbinding begint bij het gezin, dat is het fundament. Zo kan dit zich verspreiden over de hele wereld als een globale familie.

Een vrouw voelt zich verantwoordelijk voor haar man en haar kinderen.

Na Eva volgde Sarah die naast Abraham haar taak op zich nam. Zij opende haar tent voor de vrouwen, hij voor de mannen. Uit deze groepen ontstond later het volk Israël. Zij regelde het hele proces. Alles hangt van de vrouw af, dat weten wij. Zij is het huis en alles om het huis heen, de landbouw, alles.

Haar rol is heel belangrijk en bepalend. Zowel positief als negatief.

Rachel, Lea, Deborah, Zippora, Miriam …

Miriam zorgde voor de opvoeding van Mozes. Zij hielp hem op zijn hele pad, ze had de leiding over alle vrouwen die hem volgden. Toen volgde de uittocht uit Egypte. De vrouwen werkten altijd op een bescheiden manier, maar met meer kracht dan de mannen.

Wij zeggen nu ook dat achter elke succesvolle man een vrouw staat. Zonder haar steun lukt er niets.

Miriam is een profetes, zij staat namelijk in direct contact met de Hoge Kracht.

Een vrouw voelt hoe alles in harmonie behoort te zijn, een man voelt dat veel minder. Dus de Bijbel komt door de moeder in huis.

De vrouwen stonden om de mannen heen bij de berg Sinaï. Zij oefenden druk uit op de mannen. Daar was samenwerking tussen de vrouwen en de mannen om één familie te worden. Dat geldt ook voor onze tijd.

Vrouwen vormen een keerpunt. Een vrouw brengt alles in beweging en zegt: dit is correct. De man ziet dan nog niet in wat er aan de hand is. Dankzij haar wordt er iets overwonnen en breekt er een nieuwe periode aan.

Ook tijdens Purim moeten wij ons met elkaar verbinden. Esther zegt tegen Mordechai wat hij moet doen.

Miriam, wat is karakteristiek voor haar?

We hebben een grote, sterke vrouwenorganisatie nodig waardoor vrouwen zich bewust worden van het speciale werk om als vrouwen verbonden zijn. Het is voor een vrouw niet iets wat heel diep gaat, dit ligt niet in haar aard, maar het is bedoeld om de mannen ertoe te verplichten om zich met elkaar te verbinden, om zo één familie te krijgen.

Een vrouw vraagt om de verbinding en haar man voert het uit. De man voelt het niet als nodig. Wat zij als een behoefte voelt, moet haar man uitvoeren en zij moet accepteren wat haar man kan doen. In het algemeen begrijpt hij niet wat zij van hem wil. Er moet een speciale verbinding tussen hen zijn, zodat hij kan voelen wat zij bedoelt. Zoals je aan een kind uitlegt wat het moet doen.

De rol van de man is dat hij geactiveerd wordt door een vrouw, dan voert hij zijn taak uit, dat is volgens de natuur. Dat hij de familie moet corrigeren, begrijpt hij niet. De verlangens komen van de vrouw. Dat begon bij Eva, zij begreep het en ging door de correctie heen. Wij gaan daarmee verder.

Iedere vrouw weet het, maar in het gezin is de verbinding het probleem.

Miriam kon alle vrouwen verzamelen, hoe kan een vrouw dat nu doen?

Wij moeten boven ons ego uitstijgen en één familie vormen, dan ontdekken wij de kracht van Miriam. Voor mijn gezin, mijn familie, mijn volk, moet ik mij verbinden en de neiging tot het kwaad ontdekken, dan kan zij de leiding hebben en mij activeren.

Hoe kan een vrouw het gevoel van één familie zo ontwikkelen dat zij mensen aantrekt, zelfs zonder woorden? Zodat zij die kracht in haar kan ontwikkelen? Zoals Miriam dat kon? Hoe kan een vrouw dat in het interpersoonlijke contact doen?

Dat is heel persoonlijk, we spreken over de correctie van het hart, dat kan tussen buren plaatsvinden, etc. Ik denk dat als een vrouw wil dat andere vrouwen zich goed voelen, dat wordt ervaren, zonder manipulatie.

Het hangt van haar innerlijke correctie af.

Deborah, de profetes. Zij deed een poging om de stammen met elkaar te verbinden. Zij was rechter, profetes en dichteres. Ze schreef een speciaal lied. Zij stond in haar tijd boven alle mannen. Niemand was rechtvaardiger dan zij. Het was de hoogste staat. Een vrouw kan hoger stijgen dan een man.

Gewoonlijk vindt de correctie door een man plaats. In haar tijd was de generatie heel verdeeld. Het kon toen alleen van de kant van de vrouwen komen: de ontdekking van het kwaad. Zij ontdekte het kwaad, wij kunnen zeggen: dankzij de mannen. Het was een tijd waarin zij op een hoger niveau stond.

In Rusland werd wat de vrouw zei als heilig beschouwd. Voor de Joden is ook nu de moeder belangrijker dan de vader, zij is thuis en thuis is de kli waarin alles zich bevindt.

Deborah is een groot voorbeeld voor wat vrouwen hebben te doen. Er is veel haat nu, tussen religies, etc. Wij hebben Miriam en Deborah en alle grote moeders nodig en zij moeten ontdekken wat er nodig is. Zij moeten zich met elkaar verbinden en aan de mannen vragen om zich te verbinden en het correctiewerk te doen, een vrouw moet haar man pushen, anders kan hij het niet doen.

Zonder zijn vrouw heeft de man geen kracht in het gezin, zij geeft het leven, voedt en geeft alles wat nodig is. Zij vullen elkaar aan om één gezin te worden. Alles moet compleet verbonden worden, in die verbinding ontstaat de stroom van het leven. Het verlangen van de vrouw, Malchut, bepaalt de continuïteit van de mensheid. De Shechina is tussen de man en zijn vrouw aanwezig.

Wij kunnen de correctie uitvoeren, en de belangrijkste rol daarin hangt van de vrouwen af, zij zijn verantwoordelijk voor de toekomst van de wereld. Zij moeten tegen de mannen zeggen: “Het is genoeg, het moet anders.”

Dat komt van de natuur. De man is passief. Hij moet aangespoord worden tot correctie.

icon for podpress VideoPlay Now | Download

icon for podpress AudioPlay Now | Download

Discussie | Share Feedback | Ask a question




"Kabbalah & het Doel van het Leven" Reacties RSS Feed