De Ziel Heeft Geen Leeftijd

Dr. Michael LaitmanVraag: Hoe kan een kind zich verbinden met uw onderwijssysteem?

Antwoord: Een kind zal de verbinding maken met die ‘omgeving van het bestaan’ via het internet, in een taal die hij of zij begrijpt en in de vorm die geschikt is voor hem of haar. We hoeven de kinderen alleen maar aan te moedigen, vanaf het begin van de deelname aan het systeem, dan zullen ze contact maken met andere kinderen over de hele wereld. Ze zullen er zich veilig voelen en zich als een deel ervan ontwikkelen.

Ik denk, dat de resultaten direct zichtbaar zijn. Binnen een paar weken al zal je voelen hoe je kind is veranderd. Probeer met hem te praten en je zult zien hoe hij gegroeid is, verstandig is geworden en begint vragen te beantwoorden als een volwassene, dat hij een heel andere houding tegenover het leven heeft gekregen.

We moeten een kind als een volwassene behandelen. De ziel heeft geen leeftijd. Het probleem is, dat we ons dom houden en afdalen naar hun niveau in de omgang met kinderen en daar verknoeien we ze mee. Een kind wil een dergelijk gedrag niet van ons. Hij wil hetzelfde zijn als wij.

We hoeven er alleen maar rekening mee te houden dat hij fysiek kleiner en zwakker is dan wij, maar van binnen is hij absoluut opgegroeid en volwassen. We moeten met hem praten en hem behandelen als een volwassene en alles serieus uitleggen, op zoek naar advies en luisteren naar zijn mening zoals we ook bij een volwassene doen.

Je zult zien hoe graag kinderen dit willen en hoe goed ze hierop reageren. Om als volwassene te worden behandeld is voor hen een fascinerend spel. Het is voor ons, volwassenen, verboden om af te dalen naar hun niveau en te spelen alsof wij ook kinderen zijn. Dat is een foute houding. Zij zijn niet aan het spelen, maar wij.

Het is een zeer belangrijk principe in de opvoeding om kinderen te behandelen als volwassenen. Het maakt niet uit of hij eruit ziet als een klein kind, dat is alleen maar het fysieke lichaam. Vanuit dat kinderlichaam kijken ze naar jou met volwassen ogen, ze volgen alles op de voet en begrijpen alles.

Het is een vergissing om hem als een kind te behandelen. Deze misvatting heeft de mensheid sinds de oudheid begeleid, samen met allerlei sprookjes, die allerlei soorten fetisjisme en bijgeloof preken. We moeten dit allemaal afschaffen.

We verschillen alleen op het dierlijke niveau van een kind. Wanneer we communiceren op het niveau van de mens in ons, moeten we iedereen gelijk behandelen. Een kind is onze gelijkwaardige partner in de creatie van deze pedagogische methode en we moeten alles openlijk met hem bespreken en zijn volledige medewerking eisen. Laat kinderen vergaderingen bijwonen en samen met volwassenen deelnemen aan discussies over het samenstellen van het programma. We hebben niets voor hen te verbergen.

Dat zal hen ontwikkelen. Ze willen niet van alles ontvangen wat al door ons afgerond is. Ze willen alles zelfstandig en bewust vanaf het begin realiseren. We moeten niets voor het kind verbergen, het is geen kind. We moeten hem behandelen als een volledig gelijke.

Discussie | Share Feedback | Ask a question




"Kabbalah & het Doel van het Leven" Reacties RSS Feed

Vorig bericht:

Volgend bericht: